مطالب آموزشی کمپینگ

8 روش آتش درست کردن در طبیعت، با تجهیزات و بدون آن

Different ways to light a fire in nature
()

آتش درست کردن در طبیعت

اولین قدم برای برپایی آتش ایجاد سه عنصر اصلی یا همان مثلث آتش است. روش‌های مختلفی برای ایجاد آتش در طبیعت وجود دارد. برخی از این روش ها عبارتند از استفاده از کاغذ، باتری، سنگ چخماخ، الگوی سرخپوستی و…

 

اگر شما هم اهل سفر هستید احتمالاً روشن کردن آتش یا نشستن کنار آن را به استفاده از کپسول گاز یا اجاق سفری ترجیح می دهید. از آنجایی که آتش جزئی از طبیعت است، برای انسان هم استفاده از آن خوشایند است.

 

در این مطلب قرار است به روش هایی بپردازیم که بتوانید در طبیعت آتشی به راه بکنید و روی آن چای یا غذای خود را استفاده کنید.

How to light a fire in nature

همان سه عنصر تکراری اما بدرد بخور!

همه ما از این موضوع مطلع هستیم که آتش ما نباید باعث آسیب به طبیعت شود و باید طوری از آن استفاده کنیم که بعد از اتمام کار اثری از آتش در محل سکونت یا کمپ ما باقی نماند. اولین قدم برای برپایی آتش همان سه عنصر اصلی است.

همه ما این موضوع را در کتب درسی خود مطالعه کرده ایم، آتش برای برپا شدن نیاز به سه عنصر گرما، اکسیژن و ماده سوختنی دارد. پس باید این سه عنصر در کنار هم فراهم شوند تا یک آتش برپا شود. بستگی به ما دارد که چه تجهیزات و ابزاری در اختیار داریم که می توانند برای روشن کردن آتش به ما کمک کنند.

fire triangle

معمولاً یک طبیعتگرد یا کوهنورد حرفه ای که تجربه سفرهای مختلف را داشته وسایل اولیه مثل جرقه زن، کبریت، فندک، ماده آتش زا یا کاغذ و مقوای سوختنی به همراه دارد. با استفاده از این موارد روشن کردن آتش بسیار ساده است. فقط کافیست

  • محفظه ای برای روشن کردن در نظر بگیرید و درون آن را با هیزم پر کنید
  • مقداری از ماده آتش زای خود را روی هیزم های ریزتر و خشک بریزید
  • جرقه زن یا فندک را استفاده کنید تا آتش روشن شود

البته نکته حائز اهمیتی که در اینجا وجود دارد؛ آتش خود را حدالامکان روی زمین روشن نکنید زیرا خطر انتشار آن در طبیعت وجود دارد و هم اثر منفی روی گیاهان و زمین آن محل می گذارد.

اگر در یک پارک جنگلی یا استراحتگاه مستقر هستید احتمالاً مکان هایی مخصوص با عنوان منقل یا آتشدان در نظر گرفته شده تا آتش خود را در آن محل ها راه بیندازیم. اگر چنین چیزهایی در اختیار نداشتید میتوانید از مقداری سنگ یا چوب برای چینش دور تا دور، آتش خود استفاده کنید. خرید آتشدان از کوه مان

 

چگونه در طبیعت آتش روشن کنیم؟

روش‌های مختلفی برای ایجاد آتش در طبیعت با استفاده از تکنیک‌های طبیعی وجود دارد که با کمی تمرین و تکرار می‌توانید ان‌ها را یاد بگیرید و مورد استفاده قرار دهید. در ادامه برخی از متداول ‌ترین روش‌های ایجاد آتش ذکر شده است.

Methods of lighting a fire

1- ایجاد آتش با استفاده از کاغذ

شما می‌توانید از کاغذ نیز به عنوان منبع اشتعال استفاده کنید زیرا کاغذ به سرعت و اسان می‌سوزد و برای ایجاد یک آتش بزرگ، شروع خوبی است. لازم به ذکر است که فرایند ایجاد آتش با هر تکنیکی نیاز به مراقبت و مسئولیت‌پذیری بالایی در طبیعت دارد.

بنابراین ابتدا با قوانین محلی درباره ایجاد آتش آشنا شوید و به درستی خود را برای هر شرایطی آماده کنید. ایجاد آتش با کاغذ در طبیعت می‌تواند کمی مشکل باشد ولی اگر به درستی نکات این روش را رعایت کنید می‌تواند بسیار مفید واقع شود. شما می‌توانید از انواع کاغذ مانند روزنامه، دستمال کاغذی و مقوا استفاده کنید.

در ابتدا سعی کنید که کاغذ را به نوار‌های باریک پاره کنید. هر چه اندازه قطعات کاغذ کوچکتر باشد آتش سوزی آسان‌تر خواهد بود. مطئن شوید که کاغذ‌ها کاملا خشک هستند در غیر این صورت می‌توانید آن‌ها را در آفتاب خشک کنید. کمی شاخه‌های کوچک و علف‌های خشک جمع کنید و یک توده کوچک از ان درست کنید.

کاغذ را با کبریت یا فندک روشن کنید و از توده علف‌ها و برگ‌های خشک که آماده کرده‌اید برای شعله‌ور کردن آتش استفاده کنید. سپس می‌توانید چوب‌های بزرگتر و سایر مواد را برای روشن نگه داشتن آتش اضافه کنید.

2- ایجاد آتش با استفاده از کبریت

استفاده از کبریت، ابتدایی‌ترین روش برای ایجاد آتش است. از کبریت برای شروع آتش استفاده کنید و با یک توده کوچک برگ و چوب‌های خشک به برافروختن آن کمک کنید و به تدریج شعله‌ها را افزایش دهید. زمانی که آتش شعله‌ور شد تلاش کنید آن را در منطقه امن نگهدارید و مطمئن شوید که شعله‌ها گسترش نمی‌یابند.

Making fire using matches

در هنگام خاموش کردن آتش و قبل از اینکه منطقه را ترک کنید مطمئن شوید که اتش را با مقدار زیادی آب مهار کرده اید. فراموش نکنید که خاکستر‌ها را نیز کمی با چوب هم بزنید تا از خاموش شدن کامل آتش مطمئن شوید.

3- روشن کردن آتش با سنگ چخماق

 

اگر یک آتش زنه چخماقی در اختیار دارید می توانید از آن استفاده کنید. آهنی از جنس فولاد در این نوع ابزار وجود دارد که با برخورد به سنگ چخماق اصطحکاک ایجاد کرده و جرقه هایی را به وجود می آورد، اما خبر بد این است که جرقه ها آن قدر قوی نخواهند بود که آتش برای شما روشن کنند.

Lighting a fire with flint

بلکه باید به صورت پشت سر هم و سریع سنگ را روی فولاد کشیده و مقداری کاغذ یا مقوا یا چوب های خشک شده کوچک نزدیکان بگذارید تا جرقه ها بعد از تشکیل شدن بتوانند آن مواد را آتش بزنند. در ادامه با تقویت گرما و جرقه ها، آتش خود را به پا کنید. این کار صبر و تجربه بالایی میخواهد.

4- روشن کردن آتش با الگوی سرخپوستی

روش دیگر برای روشن کردن آتش در طبیعت استفاده استفاده از نوع خیمه سرخپوستی است. خیمه های سرخپوستی حالتی خاص دارند که آتش به طور کامل در تمامی قسمت های هیزم پخش می شود و البته اکسیژن مناسبی را از فضا دریافت میکند.

اگر وسایل کافی برای آتش را داشتید اما باد و طوفان مانع شما برای روشن کردن آتش میشد می توانید از این روش استفاده کنید. پیشنهاد می کنم آتش خود را در سطحی درست کنید که ارتفاع کمتری دارد و یا موانع طبیعی دور آن باشد. به این شکل وزش باد آتش را خاموش نمیکند.

Lighting a fire with an Indian pattern

5- روشن کردن آتش به حالت مته ای

روش سومی که میتوان در طبیعت به کمک آن آتش روشن کرد، استفاده از دو چوب روی همدیگر است. به طوری که باید یک چوب بلند پیدا کرده و سر آن را با چاقو تیز (مته ای شکل) کنیم.

سپس یک تخته چوب صاف را روی زمین قرار داده و سعی می کنید با استفاده از چوب نوک تیز و ایجاد اصطکاک روی سطح چوب زیری گرما ایجاد کرده و بعد خاکستر تولید کنید.

این روش بسیار مشکل و شاید ناممکن به نظر برسد، اما در شرایطی که هیچ نوع ابزاری برای روشن کردن آتش وجود ندارد مجبورید از این روش استفاده کنید یا بهتر بگم شانس خودتون رو امتحان کنید.

6- روشن کردن آتش با باتری قلمی و فویل

روش دیگری که برای روشن کردن آتش به کار میرود استفاده از باتری میباشد، بله باتری!

اگر یکی از وسایل همراهتان دارای باتری باشد، پس خوش شانس هستید. در این روش با استفاده از از یک باتری قلمی و یک فویل فلزی میتوان آتش درست کرد، به این صورت که فویل خود را که میتواند از پاکت سیگار یا همچین مواردی باشد، برداشته و قسمت میانی آن را به صورت باریک دربیاورید.

Lighting a fire with a pen battery and foil

سپس دو سر فویل را به باتری چسبانده و بعد خواهید دید که آن قسمت باریک شروع به سرخ شدن و در نهایت آتش گرفتن خواهد شد. این آتش به دلیل آن است که وقتی قسمتی از فویل باریک میشود جریان هم به سختی از آن عبور میکند و باعث ایجاد گرما می شود.

7- روشن کردن آتش با ذره‌بین

در صورتی که در یک نقطه آفتابی قصد دارید آتش روشن کنید، می‌توانید از ذره بین نیز استفاده کنید. با یک ذره بین ساده می‌توانید نور خورشید را روی چمن‌های خشک متمرکز کنید و با گرم شدن آن نقطه، به آرامی شروع به باد زدن کنید تا آتش شعله‌ور شود.

Create a fire using a magnifying glass

8- روشن کردن آتش با باتری و پشم فولادی

یکی از خلاقانه‌ترین راه‌ها برای ایجاد آتش استفاده از باتری و پشم فولادی است. در این روش فقط کافیست چند رشته پشم فولادی را روی چوب‌های خشک قرار دهید و از باتری برای ایجاد جرقه استفاده کنید. زمانی که پشم فلز شروع به سوختن می‌کند با استفاده از باد زدن سعی کنید شعله را گسترش دهید.

Lighting a fire with batteries and steel wool

نکات ایجاد اتش در طبیعت

بهتر است مکان امن و مناسبی برای درست کردن آتش انتخاب کنید که به اندازه کافی از هر چیزی که ممکن است آتش بگیرد فاصله داشته باشد. به علاوه محیط باید کاملا خشک باشد تا مشکلی برای ایجاد آتش نداشته باشید. شاید ایده بدی نباشد که یک گودال یا یک حلقه از سنگ ایجاد کنید تا آتش خود را درون آن برپاکنید.

برافروختن آتش در فضای باز یک مهارت ضروری برای کمپینگ است. همانطور که گفته شد راه‌های مختلفی برای ایجاد آتش در طبیعت وجود دارد ولی شما با کمی تمرین می‌توانید آن‌ها را یادبگرید و به کارببرید.

روشهایی که معرفی شد نیاز به مهارت و کمی خوش شانسی دارد، اما اگر اهل سفرهای تفریحی کوتاه هستید پیشنهاد میکنیم، یک فایرباکس و ماده آتش زا همراه خود داشته باشید تا هیچ کدام از دردسرهای بالا را تجربه نکنید و با یک چشم به هم زدن آتشی حرفه ای راه بی اندازید.

به این محتوا امتیاز بده

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید

میانگین نظرات / 5. تعداد نظردهی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *