مطالب آموزشی کمپینگ

اگر میخوای تو سرما کمپ کنی بخون! نکات مهم چادر زدن زمستانی

Hiking in winter
()

طبیعت گردی در زمستان جذاببت های منحصر به فردی دارد؛ مانند: سکوت حیرت انگیز طبیعت، زیبایی طلوع و غروب آفتاب، منظره های یک دست سفید، صدای زیبای قدم برداشتن در برف و… . با این حال حضور در طبیعت در فصل زمستان می تواند خطرات خاص خود را نیز داشته باشد.

 

به طور مثال طول روزها در زمستان بسیار کوتاه بود و خیلی زود هوا تاریک می شود، همین طور تغییرات آب و هوایی در زمستان بسیار سریع اتفاق می افتد. به همین دلیل باید قبل از رفتن به طبیعت در فصل زمستان به صورت حرفه ای و کامل برای آن آماده شوید.

 

طبیعت گردی در زمستان و نکاتی که باید رعایت کنید

  • تا زمانی که هنوز هوا روشن است چادر خود را برپا کنید.
  • پتو و لباس‌های اضافی همراه داشته باشید
  • قبل از اینکه احساس سرما کنید به فکر راه حل باشید.
  • چندین لایه لباس گرم بپوشید و از پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کنید.
  • کفش‌های خود را در داخل چادر نگه دارید و صبح‌ها از کیسه آب گرم برای گرم کردن آن‌ها استفاده کنید
  • تهویه چادر را در نظر داشته باشید تا رطوبت هوا افزایش پیدا نکند.
  • تا حد امکان سعی کنید که خشک بمانید و لباس‌ها را به سرعت خشک کنید.

Hiking equipment in winter

  • تجهیزات روشنایی کافی و مناسب در نظر داشته باشید
  • خوردن غذاهای گرم و مغذی را فراموش نکنید.
  • در هنگام خواب تا حد امکان خود را گرم نگه دارید.
  • آب کافی بنوشید و بدن خود را هیدراته نگه دارید.
  • لباس‌هایی که از عرق خیس می‌شوند را به سرعت تعویض کنید.

چادر زدن در زمستان

 

برای اینکه در چادر زمستانی خود آسوده باشید باید تجهیزات مورد نیاز را هم به همراه داشته باشید. حتما کیسه خوابی را انتخاب کنید که مناسب با دمای مقصد یا گرم تر باشد. یک پد فوم یا تشک پر شده از هوا می تواند مانع جذب هوای سرد زمین شود و یک چادر چهار فصل هم در شرایط جوی زمستان الزامی است.

Camping tent

اگر دارید در زمستان چادر می زنید حتما اجاق اضافی برای آب کردن برف و استفاده از آن به عنوان آب آشامیدنی به همراه داشته باشید و برای اجاق هم سوخت اضافی بیاورید.

کیسه خواب را قبل از خوابیدن گرم کنید

یک کیسه خواب گرم را می توانید تنها با حرارت بدنتان گرم کنید بنابراین قبل از اینکه بخواهید در ان استراحت کنید، آن را از قبل گرم کنید. آب را بجوشانید و آن را داخل یک کیسه آب گرم بریزید و بگذارید کمی از دمای آن کاسته شود و حتما از اینکه در آن محکم بسته شده است اطمینان حاصل کنید.کیسه آب گرم را بیست دقیقه قبل خواب داخل کیسه خواب بگذارید.

Sleeping bag suitable for climbing

حرارت آب گرم خواب آسوده ای را برای شما تضمین می کند و دمای بدنتان را هم حین خواب نگه می دارد. استفاده از سایر وسایل گرمایشی مانند بخاری نیز می تواند به شما کمک کند.

گرم کردن بدن

اگر قبل از خواب بدنتان گرم نباشد سعی کنید با چند حرکت ورزشی بدنتان را پیش از رفتن به درون کیسه خواب گرم کنید. ترجیحا در هنگام خواب با کلاه و یا روسری سرتان را بپوشانید، چرا که یک سر لخت در هنگام خواب می‌تواند باعث هدر رفتن گرمای زیادی از بدنتان شود.

A group of people camping in winter

استفاده از یک چادر مسافرتی در چنین شرایطی بسیار واجب است، چرا که می‌تواند بدنتان را از باد و باران حفظ کند. توجه داشته باشید که چادر مسافرتی‌تان را در مسیر رودخانه و یا حاشیه آن، بر پا نکنید.

شاید در طول شب با بارش شدید باران آب طغیان کند و بدون آنکه شما متوجه شوید، در مسیر سیل قرار بگیرید. توجه داشته باشید، برپا کردن چادر در یک جان پناه طبیعی، مثل لای تخته سنگ‌ها و یا غارهای کوچک می‌تواند بهترین مکان برای برپایی چادر باشد.

کمپینگ در زمستان

 

تغییر فصل می‌تواند دنیای کمپینگ را تغییر دهد. در این زمان با ازدحام جمعیت گردشگران و طبیعت گردان روبرو نمی‌شوید بنابراین زمان آرام و دلپذیرتری در طبیعت خواهید داشت.

Safety in winter hiking

همچنین در طول زمستان حشرات بسیار کمتر هستند و دیگر نیازی نیست که مدام در تلاش برای بستن زیپ چادر خود باشید. آتش کمپ در زمستان می‌تواند یکی از به یادماندنی‌ترین بخش‌های کمپ شما تبدیل شود تا گفتگو و بازی دور آتش زمستان را در حافظه خود ثبت کنید.

به فصل سرما که می رسیم کمی روند زندگیمان تغییر می کنند. رفت و آمدها و همینطور نوع پوششمان نسبت به فصل های دیگر تفاوت بسیاری دارد. از همین رو برای سفرهایمان باید در زمستان تفاوتی قائل بشویم، تا از بروز حادثه های احتمالی جلوگیری کنیم.

اکثر افراد سفرهایشان را می گذارند برای زمان هایی مثل بهار و تابستان اما قافل از اینکه در زمستان طبیعت زیبایی منحصر به فردی دارد و نباید آن را از دست داد.

اصول کمپینگ زمستانی

1- آب و هوا را در نظر داشته باشید

ممکن است آب و هوا به شکل غیر منتظره تغییر کند بنابراین برای هر شرایطی آماده باشید و غافلگیر نشوید. بهتر است برای بدترین شرایط نیز آماده باشید. ماشین خود را برای یخبندان و سرمای شدید آماده کنید و شرایط و وضعیت محل کمپ را در نظر بگیرید.

2- لباس مناسب به تن کنید

سعی کنید چندین لایه لباس بپوشید. برای حداکثر محافظت در برابر گرما، یک دست لباس زیر مناسب، لباس میانی و یک ژاکت پشمی یا کت بپوشید. برای باران آماده باشید. جوراب‌ها و کفش‌های مناسب را فراموش نکنید. حتما لباس اضافه نیز برای تعویض همراه داشته باشید.

Camping in winter

3- وسایل مناسب همراه ببرید

تجهیزات و وسایل مناسب تهیه کنید و حتما قبل از سفر آن‌ها را تست کنید. شاید ایده بدی نباشد که برای تهیه و آماده‌سازی وسایل با یک راهنما یا فرد مجرب مشورت کنید. از بردن وسایل اضافی خودداری کنید و برای وعده‌های غذایی نیز برنامه ریز کنید.

لباس مناسب طبیعت گردی در زمستان

وقتی قصد گردش در مناطق بکر و سرد را دارید، باید سه لایه لباس بپوشید. لایه اول می‌تواند عرق بدنتان را به خودش جذب کند، لایه دوم باعث می‌شود تا عرق بدنتان خشک شود و لایه سوم شما را از گزند باد، باران و حتی برف حفظ می‌کند و همچنین اجازه نمی‌دهد تا بدن‌تان خیس شود.

لازم به ذکر است که لایه سوم لباس‌تان ترجیحا باید ضد آب باشد. چنین سیستمی می‌تواند بدنتان را در مقابل آب هوای بسیار سرد حفظ کند.

Camping in winter and cold weather

البته اگر قصد دوچرخه سواری دارید، می‌توانید پس از نیم ساعت رکاب زدن لایه رویی را از خود جدا کنید تا بدنتان دو هوا نشود. البته اگر با رکاب زدن بدنتان بیش از حد گرم نشد، نیازی نیست لایه آخر لباس را از تن‌تان جدا کنید. شاید دانستن این نکات زیاد جدی گرفته نشود، اما رعایت نکردن چنین مسائلی می‌تواند جان‌تان را در دل طبیعت به خطر بیاندازد.

تجهیزات ضروری برای کمپینگ زمستانی

فرقی نمی‌کند که برای یک شب قصد داشته باشید در طبیعت بمانید یا تصمیم داشته باشید که آخر هفته زمستانی خود را در هوای سرد بگذرانید، باید به خوبی برای سفر خود آماده شوید.

کمپینگ زمستانی می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز و جالب باشد ولی در عین حال این امکان وجود دارد که به سرعت در شرایط خطرناک و ناخوشاینده قرار بگیرید. بنابراین باید تجهیزات و وسایل مناسب همراه داشته باشید. در ادامه برخی از ضروری‌ترین تجهیزاتی که باید همراه داشته باشید ذکر شده است.

  • چادر مناسب
  • کیسه خواب
  • اجاق مسافرتی
  • ظروف مناسب آشپزی
ظروف فایرمپل مدل FEAST 2

ظروف فایرمپل مدل FEAST 2

  • تجهیزات روشنایی
  • لباس مناسب برای هوای سرد
  • آب و غذای کافی
  • دوربین
  • ضد آفتاب
  • وسایل بهداشت شخصی
  • چاقو
  • فندک یا کبریت
  • جعبه کمک های اولیه

ایمنی در طبیعت گردی زمستانی

انتخاب یک مکان امن از مهمترین اقدامات است، سعی کنید از درختان و بوته‌ها فاصله بگیرید. روی یک سطح مناسب، چادر خود را برپا کنید تا در شب به برف‌ها نچسبد. شب‌های زمستانی بسیار طولانی هستند، بنابراین باید برای وقت گذرانی در شب برنامه ریزی کنید و با خود کتاب و بازی‌های تخته‌ای ببرید.

بدن شما در هنگام سرما کالری بیشتری مصرف می‌کند بنابراین فراموش نکنید که به اندازه کافی آب و مواد مغذی مصرف کنید. از اصلی‌ترین نکات در کمپینگ زمستانی این است که بتوانید خود را گرم نگه دارید. با کمی مهارت و وسایل مناسب می‌توانید یک طبیعت گردی گرم و راحت داشته باشید.

Hiking in winter and the tips you should follow

سعی کنید که پاهای خود را گرم نگه دارید و چندین جفت جوراب همراه ببرید. در صورتی که جوراب‌ها خیس شدند باید به سرعت آن‌ها را تعویض کنید. تحرک می‌تواند شما را گرم نگهدارد بنابراین بهتر است سعی کنید تا خون را در دستان خود به جریان درآورید تا گرم بمانند.

خشک کردن لباس‌ها را در اولویت قرار دهید و به سرعت آن‌ها را کنار آتش خشک کنید. کیسه خوابی انتخاب کنید که دمای بدن شما را در طول شب حفظ کند. از کیسه‌های آب گرم استفاده کنید و نوشیدنی‌های گرم بنوشید. بهتر است آب را داغ کنید و در قمقمه‌ها بریزید تا در شب یخ نزنند.

به این محتوا امتیاز بده

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید

میانگین نظرات / 5. تعداد نظردهی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *