مطالب آموزشی کمپینگ

راهنمای خرید چراغ پیشانی [هدلایت] کوهنوردی و طبیعتگردی

Guide to buying headlights for nature tourism
()

 

خرید یک هدلایت مناسب می‌تواند تجربه کمپینگ شما را متحول کنید. بنابراین انتخاب یک مدل مناسب و کاربردی می‌تواند تصمیمی حیاتی باشد. از همین رو در ادامه راهنمای کاملی برای خرید هدلایت آورده شده است.

در قدم اول شما باید مشخص کنید که هدف شما از خرید هدلایت چیست.

  • آیا برای کمپینگ در بیابان به هدلایت نیاز دارید یا می‌خواهید که منطقه بزرگی را روشن کنید. باید یک هدلایت قدرتمند تهیه کنید که دوام بالایی داشته باشد.
  • در مقابل اگر نیاز به یک هدلایت همه کاره دارید یک گزینه کوچک و سبک می‌تواند مناسب‌تر باشد.

8 نکته برای خرید هدلایت کمپینگ

1- دوام بالا

High durability is one of the important points of buying a headlight

همانطور که گفته شد هدلایت مناسب برای کمپینگ باید دوام بالایی داشته باشد. این چراغ‌ها باید بتوانند به خوبی آب و هوای مختلف را تحمل کنند و به سادگی فرسوده نشوند.

2- الگوی پرتو‌های چراغ

طراحی الگوی پرتو‌های چراغ نیز اهمیت بالایی دارد. شما می‌توانید مدل‌هایی را انتخاب کنید که پرتو‌های وسیع‌تری ارائه می‌دهند و الگو‌های نورافکن دارند و می‌توانند یک منطقه بزرگ را روشن کنند. در مقابل می‌توانید مدل‌هایی را نیز انتخاب کنید که پرتو متمرکز نور فراهم می‌کنند و شدت نور بیشتری دارند.

The pattern of the light beams is one of the important points of buying a headlight

3- لوازم جانبی

در هنگام انتخاب یک هدلایت مناسب باید به لوازم جانبی همراه آن نیز دقت کنید. اغلب مدل‌ها ضمیمه‌هایی مانند هدبند و شارژر و غلاف نیز همراه خود دارند که می‌تواند حمل و نگهداری آن را آسان کند.

4- لومن

روشنایی هدلایت‌ها با عدد لومن بیان می‌شود. روشنایی بیشتر هدلایت‌ها بین 50 تا 1000 لومن است که برای کار در اطراف محل کمپینگ و پیاده روی مناسب است.

شما به احتمال زیاد قرار است مدت طولانی از هدلایت استفاده کنید. بنابراین به دنبال مدلی باشید که با آن راحت باشید و بتوانید بند‌ها را تنظیم کنید. به این ترتیب شما می‌توانید هدلایت را متناسب با سلیقه و نیاز خود تغییر دهید.

Two climbers using headlights

در نهایت شما باید هزینه را نیز در نظر بگیرید و مدلی را انتخاب کنید که بین کیفیت و هزینه آن تعادل وجود دارد. اگر بودجه محدود دارید نیز می‌توانید مدل‌های با کیفیت و قیمت مناسب زیادی در بازار پیدا کنید.

درباره کوهنوردی بیشتر بخوانید: رایج ترین اصطلاحات کوهنوردی

5- میزان روشنایی هدلایت

اولین و مهم ترین نکته ای که هنگام خرید چراغ پیشانی باید به آن توجه شود میزان روشنایی آن است. میزان روشنایی چراغ های پیشانی با لومن اندازه گیری می شود که این عدد بین 20 الی 1500 متغییر است.

هر چقدر میزان این عدد بیشتر باشد نوری که چرا تولید می کند بیشتر است. هنگام خرید این وسیله باید به کاربرد آن نیز توجه شود. برای کمپینگ های عادی و چادر زدن شبانه بهتر است از چراغ های پیشانی بند با لومن 25 استفاده شود.

Important points of buying headlights

در حالی که برای کوهنوردی و پیاده رویی های شبانه لامپی با لومن 200 به بالا مناسب است. برای اسکی و کوهنوردی های سخت شبانه بهتر است از هدلاکپ های با لومن بالای 600 استفاده شود. برای عملیات های نجات شبانه در کوهستان های چراغ های با لومن بالای 1000 گزینه مناسبی هستند.

6- باتری هدلایت

باتری مهم ترین قسمت هر وسیله الکترونیکی محسوب می شود. میزان روشنایی و مدت زمان استفاده از این وسیله کاملا به باتری آن بستگی دارد. چراغ های پیشانی دارای انواع مختلفی باتری هستند که هر کدام از آن دارای ظرفیت نگه داری متفاوتی هستند.

از جمله باتری های به کار رفته در هد لامپ ها می توانیم به باتری های قلمی،شارژی و لیتیوم یونی اشاره کنیم. باتری های شارژی و لیتیومی به راحتی قابل شارژ شدن هستند و نیاز به دور انداختن ندارند.

Headlight batteries

مزیتی که باتری های قلمی دارند این است که می توان آنها در هر زمانی که لازم باشد تعویض کرد. این باتری ها برای مکان های که دسترسی به برق وجود ندارد گزینه بسیار خوبی هستند.

7- قابلیت ضد آب بودن

برخی از هدلامپ ها قابلیت ضد آب دارند و در هر شرایط آب و هوایی می توان از آن ها استفاده کرد. اگر قصد سفر به مناطق دور دست و طبیعت گردی را دارید بهتر است چراغی را انتخاب کنید که در برابر آب و شرایط جزو مرطوب مقاوم باشد.

برخی از چراغ های پیشانی به دلیل ارزان بودن قابلیت ضد آب ندارند به همین دلیل باید به این نکته هنگام خریدن توجه ویژه ای شود.

8- طراحی هدلایت

The type of headlight design is one of the important points of buying it

نکته دیگری که در مورد چراغ های پیشانی باید به ان توجه شود طراحی آن ها است. طراحی چراغ باید به گونه ای باشد که سر و صورت را اذیت نکند. همچنین وزن سبک چراغ پیشانی بند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

چراغ های که وزن سبک تری دارند برای پیاده روی های طولانی مدت و به طورکلی استفاده های طولانی مدت بسیار مناسب هستند.

اگر میخواهید درباره کمپینگ اطلاعات بیشتری داشته باشید میتوانید از مطالب سایت ما بلاگ “طبیعت گردی nature tourism چیست” را مطاله کنید.

انواع چراغ پیشانی

انواع مختلفی از چراغ‌های پیشانی وجود دارد که می‌توانید با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

Types of headlights

1- چراغ های استاندارد LED

رایج‌ترین نوع هدلایت‌های چراغ‌های LED استاندارد هستند. این چراغ‌ها برای کمپینگ یا پیاده روی که نیاز تخصصی ندارند مناسب هستند. این چراغ‌ها می‌توانند تا 200 ساعت نیز شارژ داشته باشند بنابراین برای سفر‌های طولانی گزینه ایده آلی هستند.

این چراغ‌های LED معمولا قیمت مناسبی دارند و برای افرادی که بودجه کمی دارند نیز مناسب هستند. با این حال لازم به ذکر است که این چراغ‌های پیشانی ممکن است روشنایی محدودی داشته باشند. برخی مدل‌ها حتی سنگین و بزرگ هستند و ممکن است برای استفاده طولانی مدت به اندازه کافی راحت نباشند.

4455261

2- چراغ پیشانی قابل شارژ

هدلایت‌های شارژی در طول زمان مقرون به صرفه‌تر هستند و استفاده آن‌ها راحت‌تر از خرید باتری جایگزین است. با این حال این باتری‌ها عمر محدودی دارند و ممکن است نیاز مداوم به شارژ شدن داشته باشند. به علاوه زمان زیادی طول می‌کشد تا باتری‌ها شارژ شوند.

Rechargeable headlights

3- هدلایت هیبریدی

این چراغ‌های پیشانی امکان استفاده از باتری‌های یکبار مصرف و باتری‌های قابل شارژ را فراهم می‌کنند. هدلایت های هیبرید ممکن است به تعمیر و نگهداری بیشتری نیاز داشته باشند و معمولا گران قیمت‌تر از سایر مدل‌ها هستند. سازگاری این هدلایت‌ها از مزایای آن ها محسوب می‌شود و به کاربران امکان استفاده طولانی مدت را می‌دهد.

Hybrid headlight

ویژگی های هدلایت خوب

هدلایت‌ها می‌توانند ویژگی‌های مختلفی برای افزایش عملکرد و راحتی ارائه دهند. در ادامه برخی از این ویژگی‌ها که باید در هدلایت‌های خوب به دنبال آن‌ها باشید.

  • یکی از ویژگی‌های محبوب در هدلایت ها، حالت نور قرمز است. این ویژگی می‌تواند به دید در شب کمک کند. اکثر هدلایت‌های موجود در بازار این ویژگی را ارائه می‌کنند.
  • امکان قفل کردن چراغ به شما این امکان می‌کند که تا عمر باتری را حفظ کنید و در زمان‌عدم استفاده آن را قفل کنید.
  • ویژگی تغییر شیب نیز از محبوب‌ترین قابلیت‌های هدلایت است. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد که نور را به سمتی که می‌خواهید هدایت کنید.

Good headlight features

  • ویژگی تنظیم نور نیز به شما اجازه می‌دهد که برای طولانی‌تر کردن عمر باتری، در صورت نیاز نور را کاهش دهید.
  • طراحی هدلایت و جای دکمه‌ها نیز می‌تواند در انتخاب یک هدلایت خوب موثر باشد. شما باید بتوانید به خوبی با چراغ کار کنید و در مواقع نیاز حتی با دستکش نیز دکمه‌ها را فشار دهید.
  • حالت Strobe نیز می‌تواند برای مواقع اضطراری مناسب باشد تا توجه دیگران را به مکان شما جلب کند.

درباره چراغ پیشانی

تجهیزات روشنایی یکی از لوازم مهم و ضروری برای زندگی همه ما انسان ها است. بدون استفاده از ابزارهای که نور تولید می کنند انجام کارها در تاریکی شب ها بسیار سخت خواهد بود.

سالانه ابزارهای بسیار زیاد و متنوعی برای تولید نور طراحی و تولید می شوند. هر کدام از این ابزارها دارای یکسری ویژگی و کاربرد هستند. برای رفتن به دل طبیعت و ماندن در کمپ های شبانه بدون شک نیاز به استفاده از تجهیزات روشنایی مانند چراغ قوه، نورافکن، لامپ و.. است.

درباره کمپینگ بیشتر بخوانید: مهم ترین نکات برای کمپینگ در باران

گاهی اوقات استفاده از لوازم روشنایی مانند چراغ قوه دستی می تواند برای افراد سخت باشد. به همین دلیل در این موارد نیاز به استفاده از ابزاری به نام هدلامپ است.

A climber sleeping in a sleeping bag with a headlamp on his head

هدلایت یا چراغ پیشانی یک نوع چراغ قوه است که روی پیشانی قرار می‌گیرد. این چراغ‌ها به شما اجازه می‌دهند که از هر دو دست خود استفاده کنید و غذا بپزید یا نقشه را بخوانید.

با این چراغ‌ها شما به راحتی می‌توانید در نور کم پیاده روی کنید و در محل کمپینگ خود حرکت کنید. هدلایت‌ها برای دویدن و ماجراجویی در طبیعت مهم هستند و می‌توانند در کمپینگ شما تاثیر زیادی داشته باشند.

هدلایت ها یک وسیله کاملا کاربردی و مفید هستند که از یک هدبند و یک لامپ تشکیل شده اند. این چراغ قوه به پیشانی بسته می شود به همین دلیل اصلا دست و پا گیر نیست.

افرادی که به کوهنوردی، سخره نوردی، دوچرخه سواری و… علاقه دارند خرید این وسیله برای آنها کاربردی خواهد بود. با بستن این وسیله به پیشانی افراد میتوانند در نقاط تاریک بدون هیچ دردسری حرکت کنند.

Mountaineering lighting equipment

این لامپ ها مانند چراغ قوه های دستی دست و پا گیر نیستند و حرکت افراد را محدود نمی کنند. برای روشن شدن لامپ از یک باتری بسیار قوی استفاده می شود که می تواند برای مدت های طولانی انرژی الکتریکی لازم لامپ را تامین کند.

از این وسیله می توان در معادن، تونل ها و کانال های زیر زمینی، مسافرت ها و… استفاده کرد. امروزه هدلامپ ها را در شکل ها و اندازه های مختلفی تولید می کنند. به همین دلیل نیز کیفیت و کارایی آنها با هم متفاوت است.

به این محتوا امتیاز بده

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید

میانگین نظرات / 5. تعداد نظردهی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *