مطالب آموزشی کمپینگ

ظرف ساج چیست؟ طرز استفاده و نکاتی برای نگهداری از ساج

Training on installation use and maintenance of teak and tripod
()

ابندا باید پایه های ساج را نصب کنید. بعضی از آن ها فقط با یک چرخش دست از حالت جمع شده درآمده و حاضر میشوند؛ اما بعضی قطعات جدا از هم دارند که باید اسمبل شود. برای نصب ساج باید با کمک زنجیر های موجود در پک آشپزی سه طرف ساج را به قسمت بالایی پایه متصل کنید. به این صورت ساج روی هوا معلق شده و در واقع آتش شما باید زیر آن قرار گیرد.

راهنمای خرید بهترین ساج و سه پایه های سفری

آموزش نصب، استفاده و نگهداری ساج و سه پایه

یکی از چالش هایی که احتمال زیاد طبیعت گردان تازه کار باهاش رو به رو هستن، نحوه استفاده و نگهداری از تجهیزات آشپزی در طبیعت است. زمانی که هر نوع وسیله جدید رو تهیه میکنید، باید بدونید چطوری باهاش کار کنید و چطوری ازش نگهداری کنید تا بیشترین بازدهی و طول عمر رو داشته باشه. حالا فرقی نداره که این وسیله یک موبایل جدید باشه یا یک ست آشپزی در طبیعت.

 

تو این مطلب میخوایم به آموزش استفاده از ساج و سه پایه بپردازیم که البته باید این نکته رو ذکر کنیم، با توجه به تنوع محصولات وبسایت کوه مان، خیلی فرقی نداره که شما کدوم ست آشپزی رو تهیه کرده باشین. تقریبا همه مجموعه های آشپزی که شامل چند قلم (ساج، سه پایه و توری گریل) میشن با همین روش های ذکر شده قابل استفاده و نگهداری هستن (به جز بعضی تفاوت ها که در صورت لزوم ذکر میشه).

Installation of teak

ساج چیست؟

ساج یک ظرف پخت و پز ته گرد فلزی است. از ساج می‌توانید برای سرخ کردن و پخت و پز استفاده کنید. ساج ها معمولا از فولاد کربنی ساخته می‌شوند و دارای دیواره ‌های گردی هستند که می‌تواند توزیع گرما در اطراف ظرف را سریع‌تر و راحت‌تر کند به دلیل شکل خاص این ظرف، هم زدن بسیار راحت‌ تر و سریع‌ تر خواهد شد.

 

ساج در واقع یک ظرف پخت و پز همه کاره و محبوب است و شما می‌توانید از آن روی اجاق گاز نیز استفاده کنید. کناره‌های شیب دار این ظرف کمک می‌کند که هم زدن غذا در حین پخت و پز بسیار آسان‌تر شود. ساج برای طبخ طیف گسترده از غذا‌ها مناسب است و با کمی تمرین می‌توانید با استفاده از ساج غذا‌های خوشمزه در سفر آماده کنید.

بنابراین ساج می‌تواند یکی از ظروف ضروری برای کمپینگ و تهیه بسیاری از غذا‌های مختلف باشد. مزیت اصلی استفاده و خرید ساج به دلیل عطر و طعم خاصی است که در غذا ایجاد می‌کند. در حقیقت به دلیل حرارات بالا و سرعت پخت برخی از مردم به این باورند که استفاده از ساج می‌تواند طعم بینظیری به غذای پخته شده بدهد.

What is teak

در واقع با استفاده از ساج شما می‌توانید غذا ‌ها را با سرعت بیشتری تهیه کنید و حرارت بالا طی زمان کوتاه می‌تواند طعم دودی در غذا ایجاد کند. شما حتی می‌توانید از این ظرف برای پخت غذا‌ های برنجی نیز استفاده کنید.

انواع ساج

لازم به ذکر است که ساج در مدل‌ ها و انواع مختلفی وجود دارد. شکل، اندازه و جنس ساج می ‌تواند بسته به کاربرد آن متفاوت باشد. بنابراین برای انتخاب مدل مناسب باید نیاز‌ ها و ترجیحات خود را در نظر بگیرید.

ساج ‌هایی که از فولاد کربنی تهیه می‌شود دوام بسیار بالایی دارند و می‌توانند بدون ترک خوردن یا تاب برداشتن در برابر دمای بالا مقاومت کنند. این نوع از ساج‌ها به طور معمول دارای دو دسته نیز هستند که جابجایی آن را آسان ‌تر می‌کند.

ساج‌های نچسب نیز وجود دارند که شستشو و تمیز کردن آن ‌ها راحت است. این مدل ‌ها که از آلومینیوم و فولاد ضدزنگ تهیه می ‌شوند، معمولا روغن بسیار کمتری نیز استفاده می‌کنند. روکش نچسب این نوع ساج‌ ها می‌تواند باعث جلوگیری از چسبیدن غذا به ظرف شود.

امروزه مدل‌هایی از ساج وجود دارد که دارای درب نیز هستنند. از این مدل‌ها می‌توان برای بخارپز کردن و پختن راحت ‌تر غذا استفاده کرد. در نهایت بهتر است نوع اجاق یا پایه ‌ای که استفاده خواهید کرد را در نظر بگیرید و با توجه به نوع و میزان غذایی که قرار است تهیه کنید، اندازه ساجی که می‌خواهید به کمپ ببرید را انتخاب کنید.

Types of teak

طریقه نصب و راه اندازی پایه

ست های آشپزی دو مدل 3 پایه و 4 پایه (منقل سرخپوستی) دارن که بستگی به خریدتون دارن، در کل اگر بخواین در نظر بگیرین تجربه ی کاربری یکسانی خواهند داشت. اما خوب میزان استقامت و ثابت ایستادن در سطوح مختلف با 4 پایه های آتش امکان پذیر تر خواهد بود. این پایه های آتش در ارتفاع های یکمتری و 80 سانتی تولید میشن و دو نوع تاشو و غیر تاشو دارن.

پایه های مدل تاشو از وسط به دو نیم تقسیم میشن و در نتیجه فضای کمتری رو اشغال میکنن (ارتفاع کل پایه به 50 سانت تبدیل میشه). اما مدل های عادی فقط باز و بست میشوند و از لحاظ ارتفاع تغییر نمیکنند. طریقه ی نصب پایه ها متفاوت است، بعضی از آن ها فقط با یک چرخش دست از حالت جمع شده درآمده و حاضر میشوند. اما بعضی قطعات جدا از هم دارند که باید اسمبل شود.

How to install the teak base

در هنگام نصب پایه نکات زیر را رعایت کنید

  • در نظر داشته باشید محلی که در آن سه پایه و در نهایت ست آشپزی را راه می اندازید باید قابلیت روشن کردن آتش یا قرار دادن منقل داغ را داشته باشد.
  • سطح زمین را طوری انتخاب کنید که شیب دار نباشد. باعث غیر تراز شدن تابه و البته خستگی خود شما خواهد شد.
    اگر قادر بودید، پایه ها را تا حد کمی در زمین فرو ببرید تا استقامت بیشتری پیدا کند.

سوار کردن ساج روی پایه

بعد از نصب پایه نوبت به ساج یا همان تابه آشپزی میرسد. ساج های آشپزی به صورت عمده از دو جنس تفلون و چدنی ساخته میشوند. در استفاده و نگهداری باید نکاتی رعایت شود تا ساج دچار خرابی و زنگ زدگی نشود.

اما برای نصب باید با کمک زنجیر های موجود در پک آشپزی سه طرف ساج را به قسمت بالایی پایه متصل کنید. به این صورت ساج روی هوا معلق شده و در واقع آتش شما باید زیر آن قرار گیرد. یک ساج مناسب باید دارای روکش سیزنی باشد.

روکش سیزنی چیست؟

Teak with seasonal coating

پلیمریزاسیون یک لایه روغن خوراکی است که روی سطح تابه را کامل میپوشاند و باعث میشود ساج از زنگ زدگی و چسبندگی مواد غذایی در امان بماند. همچنین خاصیت هایی برای بدن انسان دارد که زمان پخت به صورت خودکار به مواد غذایی شما منتقل خواهد کرد.

اگر بار اولتان است که ساج را استفاده میکنید بهتر است قبل از شروع یک بار آن را بشویید تا اضافات فلزی و بوی نامطبوع آن از روی سطح فلز برداشته شود. همچنین برای استفاده های اولیه از مواد غذایی اسیدی مثل گوجه فرنگی و لیمو ترش استفاده نکنید.

چگونه ساج را بشوییم؟

برای شستشوی ساج میتوانید از اسکاج یا سیم استفاده کنید، اما ترجیها خیلی زبر نباشد. استفاده از قاشق های چوبی مناسب تر بوده اما از نوع فلزی هم اشکالی پیش نخواهد آورد.

البته این نکته را هم متذکر شوم که بهتر است صبر کنید تا تابه کاملا سرد شود و بعد اقدام به شستن کنید. بعد از شستشو واجب است که با دستمال کاملا سطح ساج را خشک کنید و با یک ابر نرم سطح آن را کاملا با روغن چرب کنید تا مانع از زنگ زدگی ظرف شوید.

اگر این موارد در استفاده و شستشوی ساج های سیزنی رعایت شود، میتوان تا چندین سال آن ها را استفاده کرد. یک اصطلاح به نام موروسی در بین خریداران ساج رایج بوده که به معنی منتقل شدن ساج از یک فرد به فرد دیگر است. که البته در صورت نگهداری صحیح این اتفاق می‌افتد.

نحوه طبخ غذا با ساج

Cooking with teak

برای شروع باید ابتدا یک آتش یا ذغال مناسب آماده کنید، البته پیشنهاد ما آتش با هیزم است تا آن عطر و بوی هیزم در غذا رسوخ کند و لذت بخش تر آن را میل کنید. بعد از راه اندازی آتش باید صبر کنید تا کاملا شعله ها تمام شده و تبدیل به ذغال شوند. در واقع اگر پروسه ی سوختن هیزم و ذغال را به سه بخش تقسیم کنیم. شما برای آشپزی با ساج نیاز دارید تا مرحله سوم صبر کنید.

گذاشتن ساج روی شعله های در حال زبانه کشیدن به هیج وجه درست نیست و ممکن است باعث ترک خوردن لایه ی نچسب و سوختگی تکه هایی از تابه شود. پس حتما برای آشپزی در طبیعت برنامه ریزی داشته باشید و ساعتی قبل آتش را روشن کنید تا به آن مرحله از ذغال شدن برسد.

اگر نظر من را بخواهید میگویم با خرید یک اجاق ذغالی (فایر باکس هیزمی) هم خیال خودتون رو راحت کردید و هم به طبیعت آسیب نخواهید رسوند. اجاق های ذغالی محفظه ای فلزی هستن که کمک میکنن آتش راه بی اندازید و ازش استفاده کنید.

اینطوری هم یک اجاق دارین و هم یک آتش سیار. برای استفاده از ساج و سه پایه هم میتونید آتش رو داخل فایرباکس هیزمی راه بندازین و بعد اون رو زیر ساج قرار بدین.

نکات مهم استفاده از ساج

  • ساج را به هیچ وجه، خالی روی آتش قرار ندهید. حتما روغن یا مواد غذایی داخلش باشد.
  • در صورت وزش باد در محل کمپ شما، دسته های چوبی را باز کنید تا نسوخته و سیاه نشوند.
  • بهتر است دستگیره در نزدیکی خود داشته باشید تا به محض پخت کامل غذا آن را از روی آتش بردارید.
  • اگر قصد دارید هنگام کمپینگ با ساج آشپزی کنید باید به خاطر داشته باشید که سوخت اضافی همراه ببرید تا حرارت کافی برای پختن غذا داشته باشید.
  • مطمئن شوید که پایه و ساج را به درستی قرار داده‌اید این کار از افتادن ساج در آتش جلوگیری می‌کند.
  • مهم است که قبل از شروع کار به خوبی ساج را گرم کنید. به این ترتیب هنگام اضافه کردن مواد غذایی، دمای ظرف مناسب خواهد بود و طعم دودی که مشخصه غذای ‌های پخته شده با ساج است ایجاد می‌شود.

Use and maintenance of teak

  • در صورتی که قرار است در حین کمپینگ با ساج آشپزی کنید باید مطمئن شوید که دستورالعمل‌ها و نکات ایمنی استفاده از آتش برای منطقه‌ای که در آن کمپ می‌زنید را رعایت می‌کنید.
  • انواع مختلفی از غذا‌ها وجود دارد که می‌توانید حین کمپینگ با استفاده از ساج درست کنید. پیشنهاد می‌کنیم که دستورالعمل‌ها و مواد تشکیل دهنده مختلف را امتحان کنید و از آشپزی با ساج در طبیعت لذت ببرید. استفاده از روغن هنگام آشپزی با ساج اهمیت زیادی دارد و به جلوگیری از چسبیدن غذا به ظرف کمک می‌کند. شما می‌توانید از روغن، کره یا سایر چربی‌ها استفاده کنید تا علاوه بر ایجاد طعم بهتر، از سوختن یا چسبیدن غذا به ساج جلوگیری کنید

چه غذاهایی رو میشه با ساج درست کرد؟

خوب جواب این سوال قطعا پاسخی بی انتها داره. اما به طور معمول کسانی که ست آشپزی تهیه میکنن دوست دارن غذاهای ساده و سبزیجاتی بخورن. یعنی از نیمرو و املت بگیر تا انواع سبزی و قارچ و …

البته که غذاهای مختلف و خوشمزه تری هم میشه با ساج و پایه پخت. مثلا تو این ویدئو پاستا با یک ساج و سه پایه معمولی وسط طبیعت درست میشه و کلی چیزای دیگه که بستگی به سلیقه ی شما داره.

استفاده و نگهداری از توری گریل

Teak Grill Mesh

اگر پکیج ساج، سه پایه و توری گریل را خریداری کرده اید، پس حتما از توری گریل هم استفاده کنید. توری های گریل دارای دو نوع استیل و سیزنی هستند که در توضیحات محصول نوعشان ذکر شده است.

توری های سیزنی دقیقا ویژگی های ساج سیزنی را دارا هستند و باید همان طور نگهداری و شسته شوند. مناسب برای طبخ غذا بدون روغن بوده و معمولا برای نان تست یا گوشت و مرغ گریل به کار خواهند رفت.

به این محتوا امتیاز بده

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید

میانگین نظرات / 5. تعداد نظردهی:

2 دیدگاه در “ظرف ساج چیست؟ طرز استفاده و نکاتی برای نگهداری از ساج

  1. شعبانی گفت:

    واقعا ازتون ممنونم، من چند ساعته دارم سرچ میکنم برای این آموزش و کامل ترینش رو اینجا خوندم❤️

    1. کوه مان گفت:

      سلام و درود
      ممنون از نظر ارزشمندتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *