مطالب آموزشی کمپینگ

آموزش دقیق شارژ کپسول کوهنوردی

Training on recharging gas canisters for. mountaineering
()

گازی که در کپسول به طور استاندارد وجود دارد، مخلوطی از بوتان و پروپان است. از آنجایی که گاز پروپان در دسترس همه افراد نخواهد بود، پس مجبور هستید تا کپسول خود را از بوتان پر کنید. مواردی که برای شارژ کپسول گاز نیاز دارید، یک رابطه شارژ کپسول است و یک مخزن سوخت که بتوانید از آن گاز را به کپسول کوچک تر خود منتقل کنید.

 

شارژ کپسول کوهنوردی

در کوهنوردی حرفه‌ای زمانی که شما یک کپسول استاندارد تهیه میکنید، باید آن را بعد از یکبار استفاده و تخلیه کامل دور بیندازید. و از کپسول دیگری استفاده کنید. البته این موضوع برای همه افراد واجب نیست، بلکه کسانی باید این کار را انجام دهند که به ارتفاعات سردسیر و یا مناطق خاص سفر می کنند و نیاز دارند تا کپسول آنها یخ نزند و در سفر آنها را دچار چالش نکند.

Mountaineering gas canister

اگر فردی هستید که سفر های عادی طبیعت گردی انجام می دهید، نیازی نیست تا کپسول جدید تهیه کنید. بلکه می توانید با خرید یک کپسول استاندارد و مناسب برای دفعات بعد آن را شارژ کنید.

البته این موضوع همیشگی نیست و در مواردی کپسول دچار اشکال میشود که مجبور به تعویض آن خواهید شد. وقتی گاز موجود در خود کپسول به اتمام می رسد و برای بار دوم آن را شارژ می کنید دیگر خاصیت اولیه خود را نخواهد داشت و به عنوان یک کپسول معمولی برایتان کار میکند.

شارژ مجدد کپسول گاز مسافرتی یک فرایند ساده است و شما می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید. با این حال رعایت پروتکل‌های ایمنی برای اطمینان از شارژ کردن درست کپسول ضروری است. در ادامه مراحل نحوه شارژ کپسول ک گاز مسافرتی را با هم بررسی می‌کنیم:

  1. ابتدا سعی کنید که میزان سوخت باقی مانده در اجاق را بررسی کنید. این کار به شما کمک میکند اطمینان حاصل کنید که سوخت کافی برای سفر دارید و یا باید آن را شارژ کنید.
  2. توصیه میشود برای جلوگیری از نشت گاز، مطمئن شوید که شیر کپسول را قبل از پر کردن آن بسته‌اید. همچنین این کار به شما کمک می‌کند تا به طور تصادفی آتش روشن نکنید.
  3. کپسول‌های گاز مسافرتی دارای درگاه پرکردن مجدد هستند. شما می‌توانید با کمی جستجو آن را پیدا کنید و گاز بیشتری به کپسول خود اضافه کنید. معمولا این درگاه با استفاده از یک پیچ گوشتی به سادگی باز می‌شود.
  4. در این مرحله باید سوخت باقی مانده در داخل قوطی را آزاد کنید. برا این کار تنها کافیست که قوطی را وارونه کنید و اجازه دهید که گاز به آرامی خارج شود.

How to charge the climbing capsule

  1. اکنون می‌توانید نازل سوخت را در درگاه کپسول قرار دهید و اجازه دهید که گاز جریان پیدا کند.
  2. بهتر است در حین شارژ کپسول آن را ثابت نگه دارید تا تصادفی گازی آزاد نشود. دقت کنید که کپسول را بیش از حد پر نکنید زیرا این کار می‌تواند فشار را افزایش دهد و خطر آفرین باشد.
  3. بعد از پرکردن کپسول درپوش را محکم ببندید تا از نشت گاز جلوگیری کنید و اطمینان حاصل کنید که کپسول کوهنوردی برای استفاده آماده است.
  4. در مرحله آخر باید تمام اتصالات را بررسی کنید و ازعدم نشت گاز مطمئن شوید. برای این کار شیر کپسول را باز کنید و بو یا صدای غیر عادی را بررسی کنید. در صورتی که متوجه هر گونه نشتی شده‌اید باید شیر گاز را ببندید و به دنبال منبع آن باشد.

انجام صحیح این مراحل به شما کمک می‌کند که از امنیت و سلامت کپسول کوهنوردی خود اطمینان حاصل کنید و بتوانید با خیال راحت در سفر‌های خود از آن استفاده کنید.

میتوانید از وبسایت کوه مان، رابط شارژ کپسول گاز کوهنوردی اسنوند را تهیه کنید. این رابط با حذف کردن شلنگ و دردسر هایی که رابطه های قدیمی داشتند کمک می‌کند تا به راحتی، بدون نیاز به آچار و انبر کپسول خود را پر کنید. همچنین نکته قابل توجهی که این محصول دارد سایز مناسب و جمع و جورش است که باعث می شود، هر جایی آن را با خود ببرید.

  1. بعد از اینکه شلنگ رابط یا رابط اسنوند را به کپسول منبع متصل کردید.
  2. سر دیگر آن را به کپسول خود وصل کرده و شیر آن را باز کنید. بعد از مدت کوتاهی (کمتر از 1 دقیقه) صدای انتقال کم شده و در نهایت قطع میشود.
  3. اینجا شما باید شیر منبع را بسته و شیر هواگیری رابط را باز کنید، بعد از حدود 10 یا 20 ثانیه شدت گاز خروجی کم میشود و دوباره باید شیر هواگیری را بسته و این پروسه را تکرار کنید.

بعد از انجام این مراحل برای 3 یا 4 بار، کپسول شما پر خواهد شد.

کپسول کوهنوردی چیست؟

کپسول گاز کوهنوردی معمولا با یک منبع سوخت مانند پروپان یا بوتان شارژ می‌شود. این اجاق‌های کوچک به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با استفاده از کبریت یا سیستم جرقه زنی روشن می‌شوند و گرما فراهم می‌کنند. این کپسول‌های مسافرتی سبک و قابل حمل‌اند و استفاده از آن‌ها بسیار ساده است.

کپسول‌های کوهنوردی نسبتا ارزان هستند و برای استفاده آسان و سریع در محیط‌های باز بهترین گزینه هستند. از همین رو این اجاق‌ها یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای علاقمندان به کوهنوردی محسوب می‌شود.

Recharging the gas cylinder for mountaineering 1

لازم به ذکر است یکی از معایب این اجاق‌ها مربوط به خطر استفاده و جابجایی سوخت است که می‌تواند منجر به نشت یا انفجار گاز شود. کپسول‌های کوهنوردی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند در ارتفاعات بالا و دمای بسیار پایین نیز به خوبی کار کنند.

نوع سوخت مصرفی در کپسول‌های کوهنوردی به ارتفاع و دمای صعود شما بستگی دارد. به طور معمول گاز بوتان و پروپان برای ارتفاعات پایین‌تر کارآمدی بیشتری دارد در حالی که گاز سفید برای ارتفاعات بالا مناسب است.

نحوه استفاده از کپسول گاز کوهنوردی

کپسول گاز کوهنوردی یک سیستم سبک و قابل حمل برای پخت و پز است. شما می‌توانید این اجاق‌های کوچک را در کوله پشتی حمل کنید در محیط‌های بیرونی مانند کمپینگ مورد استفاده قرار دهید. بنابراین با استفاده از این اجاق‌های مسافرتی بدون نیاز به حمل تجهیزات سنگین یا سوزاندن مقدار زیادی چوب می‌توانید به راحتی آشپزی کنید.

برای استفاده از این کپسول‌های گاز کوهنوردی ابتدا با استفاده از یک کبریت با فندک، سوخت را مشتعل کنید. بعد از روشن شدن شعله باید با استفاده از دستگیره، میزان شعله را متناسب با نیاز خود تنظیم کنید.

فراموش نکنید که دستورالعمل‌های نگهداری و جابجایی کپسول کوهنوردی را به دقت مطالعه کنید. برخی از این سوخت‌ها بسیار قابل اشتعال هستند و در صورت‌عدم نگهداری درست می‌توانند خطرآفرین باشند.

Types of gas cylinders for mountaineering

لازم به ذکر است نباید اجاق را هرگز بدون مراقبت رها کنید. همچنین بهتر است از قبل برای هر گونه خطر احتمالی آماده باشید. بنابراین برای لذت بردن از یک آشپزی ایمن در محیط باز، اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهید و نحوه استفاده صحیح و ایمن از اجاق را تمرین کنید.

شارژ مجدد کپسول گاز کوهنوردی

 اجاق گاز های مختلفی برای کوهنوردی وجود دارند که برخی از آنها با سوخت‌های خاصی کارکرده و اغلب آنها با استفاده از کپسول های گاز مایع به شما گرما خواهند داد. این کپسول ها برای اینکه به خوبی کار کنند و در شرایط آب و هوایی مختلف برای شما آتش داشته باشند، از مخلوطی به نام بوتان و پروپان پر می شوند.

تقریباً بین ۸۰ تا ۹۰ درصد یک کپسول استاندارد از گاز بوتان بوده و بقیه آن را پروپان تشکیل میدهد. گاز پروپان موجود در کپسول ها اولا کمک می کند تا شعله های یکنواخت و بدون دودی داشته باشید. همچنین در ارتفاعات بالا و مناطق سردسیر کوهنوردی، از یخ زدن گاز جلوگیری کرده یا حداقل آن را به تاخیر می‌اندازد.

نکات مهم شارژ کپسول کوهنوردی

کپسول گاز کوهنوردی را کامل پرنکنید!

کپسول کوهنوردی شما نباید به صورت صد در صد پر شود و مقداری حدود ۵ یا ۱۰ درصد از وزن استاندارد خود کمتر پر شود. برای این موضوع ابتدا کپسولی که خالیست را وزن کنید و وزن آن را به خاطر بسپارید. بعد از اینکه کپسول خود را شارژ کردید، کافیست کپسول خود را مجدد وزن کنید و از عدد قبلی کم کنید.

اگر مقداری که به دست آمد مساوی با عدد حک شده روی کپسول بود مقداری از آن را کم کرده و در واقع جای تنفس به کپسول بدهید. در برخی موارد ممکن است تا پر کردن بیش از حد کپسول باعث شود، در گوشه ای از کپسول بیرون زدگی ایجاد شود و یا در صورت تغییر دما و ضربه باعث ترکیدگی و انفجار شود. پس به این نکته بسیار توجه کنید.

Recharging the gas cylinder for mountaineering

از منبع گاز پر استفاده کنید

بهتر است کپسولی که از آن برای پر کردن کپسول کوهنوردی خود استفاده میکنید، از نصف پر تر باشد. این موضوع کمک می‌کند تا کپسول راحت تر و سریعتر پر شود. اگر کپسول شما ظرفیت کافی را نداشته باشد، فشار لازم را هم برای وارد شدن به کپسول دوم ایجاد نمیکند و در نتیجه کپسول شما به طور مناسبی پر نمیشود.

فشارسنج کمک زیادی میکند

اگر یک فشارسنج و سه راهی در دسترستان بود، میتواند کمک زیادی به شما بکند تا مقدار فشار گاز را بسنجید و در موقع لازم انتقال را متوقف کنید. در کل توجه داشته باشید که این امر (شارژ دوباره کپسول کوهنوردی)، استاندارد نیست و ممکن است خطرات احتمالی داشته باشد. احتیاط کافی را داشته باشید.

آیا گاز بوتان سرشعله را خراب میکند؟

برخی منابع این نکته را گوشزد میکنند که گاز بوتان خالص، باعث میشود سرشعله دچار اختلال و گرفتگی شود. اما این موضوع اثبات 100 درصد نشده است. این موضوع در دراز مدت و استفاده های چند ساله احتمال رخ دادن دارد. در نهایت اگر هم این اتفاق بیفتد، سرشعله قابل نظافت و درست شدن است.

به این محتوا امتیاز بده

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید

میانگین نظرات / 5. تعداد نظردهی:

1 دیدگاه در “آموزش دقیق شارژ کپسول کوهنوردی

  1. حامد گفت:

    با سلام
    کپسول نصفه را می شود پر کرد؟یا حتما باید خالی باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *