مطالب آموزشی کمپینگ

12 وسایل واجب کوهنوردی، چک لیست کوهنوردی یکروزه

Suitable equipment for climbing
()

لیست لوازم کوهنوردی مهم

اگر یک کوهنورد تازه کار هستید و یا به تازگی تصمیم به کوهنوردی گرفته اید، قطعاً این سوال برای شما هم پیش آمده است که چه وسایل را باید با خود ببرم!

The equipment we need for climbing

در این مطلب از بلاگ کوه مان قصد داریم تا لیستی از لوازم و تجهیزات واجب که باید هر کوهنوردی همراه داشته باشد را البته با توضیحات مختصر بررسی کنیم. البته این نکته را متذکر به یاد داشته باشید وسایلی که همراه خود دارید کاملاً وابسته به شرایط است. یعنی با توجه به

  1. محلی که قصد سفر به آن را دارید
  2. مدت زمانی که در رفت و آمد هستید
  3. فصل سالانه‌ای که در آن سفر میکنید
  4. گروه یا افرادی که با آنها قصد کوهنوردی دارید
  5. میزان تجربه شما

میتواند این وسایل کاملا تغییر پیدا کند. ما هم قصد داریم تا به طور کلی به این موضوع بپردازیم و مواردی را بازگو کنیم که جزو واجب اساسی هستند.

چک لیست لوازم کوهنوردی یک روزه

  • کفش یا چکمه مناسب

Suitable shoes for climbing

  • آب به اندازه کافی

Enough water for climbing

  • تنقلات و میان وعده‌های انرژی‌زا
  • دوربین

Suitable camera for climbing

  • نقشه

A map for climbing

  • جعبه کمک‌های اولیه

First aid kit for climbing

  • قطب نما

Compass for climbing

  • لباس اضافی مناسب آب و هوا
  • چراغ قوه

Flashlight for climbing

  • کبریت و فندک
  • چاقو

Knife for climbing

  • دستگاه جی پی اس

GPS device for climbing

  • اسپری دافع حشرات

Insect repellent spray for climbing

  • پک‌های هیدراسیون

Hydration packs for climbers

  • عینک مناسب

Suitable glasses for climbing

  • دستمال مرطوب
  • ضد عفونی کننده دست
  • ضد آفتاب

Sunscreen for climbing

  • ابزارهای جیبی

1- کوله پشتی مناسب کوهنوردی

کوله پشتی پایه و اساس تجهیزات یک کوهنورد را تشکیل میدهد. 90 درصد وسایل و تجهیزات فرد در این کوله قرار گرفته و در تمام طول مسیر حتی حین خواب در کنار او خواهد بود.

کوله پشتی مناسب بسیار موضوع مهم است. یک کوله استاندارد باید به درستی روی شانه شما قرار بگیرد و چفت کمر و بدن شما شود تا احساس خستگی کمتری را به وجود بیاورد.

Suitable backpack for climbing

بهتر است کوله کوهنوردی ضد آب باشد. پارچه با کیفیت و دوخت مناسبی داشته باشد تا در صورت حجیم بودن وسایل کوهنوردی دچار پارگی و مشکل نشود. جیب های مخفی و اضافی برای جایگذاری تجهیزات ضروری در دم دست، داشته باشد.

2- لباس مناسب کوهنوردی

اولین موضوعی که باید به آن توجه کنید لباس مناسب است. بسیار مهم است که شما در طول سفر چه نوع لباسی را به تن دارید و از آن استفاده میکنید. موضوع لباس ارتباط کاملا مستقیمی بر روی انرژی و مدت زمان حرکت کوهنورد دارد.

اگر لباس نامناسب با فصل آب و هوایی انتخاب شود یا لباسی که بسیار گشاد و یا زیاد از حد جذب باشد، انتخاب شود، میتواند کاملاً بر روی مدت زمان صعود شما، روحیه شما در حین سفر و خستگی زودرس در حین سفر تاثیر بگذارد. اما لباسی که انتخاب میکنید با توجه به شرایط آب و هوایی متفاوت است.

  • اگر در فصول گرم و بهاری مسافرت میکنید سعی کنید تا لباس های خنک و نخی به تن داشته باشید. البته برای اطمینان خاطر بهتر است یک دست لباس اضافی برای مواقع ضروری مثل برف و باران و یا عبور از دریاچه در نظر بگیرید.

Suitable clothing for climbing in the summer season

  • اگر در فصل سرد سال سفر میکنید حتماً لباس های پشمی، گرم و کاموایی بپوشید و یا همراه خود داشته باشید. پیشنهاد میکنیم این لباس ها را روی یک لایه لباس زیری که نخی و راحت است، به تن کنید. تا راحت تر به پیاده روی بپردازید و احساس ناراحتی نکنید..

Suitable clothing for climbing in the cold season

3- عینک کوهنوردی

سرما، گرد و غبار، اشعه های مضر خورشید و آفتاب سوختگی برای چشم انسان مضر هستند. پس یک کوهنورد باید حتما عینک آفتابی استاندارد همراه خود داشته باشد. برای خرید عینک آفتابی خیلی به ظاهر آن اهمیت ندهید، موضوع مهم کیفیت ساخت و شیشه‌های آن میباشد که از چشم به خوبی محافظت کنند.

Mountaineering glasses

4- کفش مناسب کوهنوردی

موضوع مهم دیگر در کوهنوردی و یا به نوعی مهمترین موردی که در تمام وضعیت سفر شما تاثیر گذار میباشد، کفش مناسب است. کفشی که برای کوهنوردی در نظر می گیرید هم باید برای پای شما بسیار راحت باشد و همچنین خیلی گشاد و یا خیلی کوچک نباشد و پای شما کاملاً در آن جاگیر شود.

Suitable hiking shoes

این کفش باید کفی مناسبی داشته باشد و ترجیحا هم ضد آب باشد تا در مواقع باران و برف بتواند از پای شما محافظت کند. به هیچ وجه انتخاب کفش را ساده نگیرید چون اگر کفش نامناسب داشته باشید به راحتی پای تان خسته میشود و در راهپیمایی خود دچار اختلال میشوید.

میتوانید یک جفت صندل و یا دمپایی راحتی را همراه خود داشته باشید و زمانی که در حال استراحت و تجدید قوا برای ادامه مسیر هستید، کفش های خود را در آورده و از آنها استفاده کنید.

Climbing shoes

5- باتوم یا عصای کوهنوردی

باتوم و عصای کوهنوردی یکی از وسایل ضروری دیگر است، که معمولاً توسط بیشتر کوهنوردان استفاده میشود. کاربرد این وسیله وابسته به فصول گرم و سرد سال نیست و در همه فصول کاربرد دارد. باتوم می‌تواند کاربردهای مختلفی برای شما در سفر داشته باشد، که مهمترین آن تکیه گاه بودن برای پیاده روی است.

Suitable climbing cane

این نوع باتوم‌ها طوری طراحی وساخته میشوند که در زمان صعود فشاری که به کمر وارد میشود را کاهش میدهند و باعث می‌شوند تا وزن و سنگینی کمتری را روی بدن خود احساس کنید. این نوع باتوم‌ها معمولاً وزن سبک و جنسی مستحکم دارد. اگر یک جفت از آن را داشته باشید بهتر خواهد بود.

6- کیسه خواب و چادر کوهنوردی

اگر مسافرت شما بیش از یک روز زمان میبرد، پس نیاز دارید تا شب را در طبیعت اقامت کنید. برای اقامت حتما یک چادر و یک زیرانداز مناسب همراه خود داشته باشید.

Sleeping bag and tent suitable for climbing

یک چادر مناسب وزن نسبتاً کمی دارد و حداقل بین 2 تا 3 نفر ظرفیت خواهد داشت. یک چادر کوهنوردی استاندارد باید حتما ضد آب باشد و لایه‌ی محافظتی داشته باشد. البته اگر سفر شما طوری است که نیازی به چادر نخواهید داشت، پس از کیسه خواب مناسب استفاده کنید.

Sleeping bag suitable for climbing

7- تجهیزات روشنایی برای کوهنوردی

حتماً در کوله پشتی خود یک چراغ و یا لامپ ال ای دی داشته باشید. در مواقعی لازم است تا در تاریکی شب کاری انجام دهید و یا حتی به مسیر پیاده روی خود ادامه دهید، پس نیاز دارید تا مسیر روبرویتان را روشن کنید. چراغ قوه برای خوردن غذا و یا خواندن کتاب در چادر نیز به کارتان می‌آید.

Suitable lighting equipment for climbing

8- آب و غذا برای کوهنوردی

توجه به تغذیه مناسب و هیدراته ماندن در طول کوهنوردی اهمیت بالایی دارد. اگر در مناطق گرم یا ارتفاعات بسیار بالا کوهنوردی می‌کنید این مورد اهمیت بسیار بالاتری نیز پیدا خواهد کرد. مقدا آب و غذایی که همراه می‌برید نیز به شرایط آب و هوا و سختی و طول مسیر بستگی دارد.

غذا خشک انجمادی آف کوک کرانچ توت فرنگی و موز

غذا خشک انجمادی آف کوک کرانچ توت فرنگی و موز

خرید غذای مناسب کوهنوردی از کوه مان

توصیه می‌شود که برای هر نفر حدود ۲ تا ۴ لیتر آب، بسته به شرایط کوهنوردی، همراه داشته باشید. بنابراین اگر قصد پیمایش طولانی یا سخت دارید بهتر است آب بیشتری همراه ببرید. غذایی‌هایی مغذی که به سادگی قابل هضم باشند انتخاب کنید و میان وعده‌ها را نیز فراموش نکنید.

غذا خشک انجمادی آف کوک تکه های توت فرنگی و بستنی وانیل

غذا خشک انجمادی آف کوک تکه های توت فرنگی و بستنی وانیل

9- تجهیزات مسیریابی

نقشه و قطب نما برای برنامه ریزی مسیرهای کوهنوردی اهمیت دارند. نقشه می‌تواند به شما کمک کند که در مورد مسیر اطلاعات بیشتری پیدا کنید و با قطب نما نیز می‌توانید موقعیت و جهت خود را تعیین کنید.

Suitable routing equipment for mountaineering

دستگاه‌های جی پی اس دستی نیز می‌توانند برای مسیریابی مفید باشند. این دستگاه‌ها از فناوری‌های ماهواره‌ای برای برنامه ریز مسیرها استفاده می‌کنند و می‌توانند برای صعود به شما کمک کنند.

اگر قصد صعود در مناطقی که آشنایی کمی با آن‌ها دارید، داشته باشید بهتر است که از کتاب‌ها یا دفترچه‌های راهنما برای بررسی مسیرهای محبوب استفاده کنید. به طور کلی تجهیزات مسیریابی در سفرهای کوهستانی اهمیت بالایی دارند و می‌توانند برای کوهنوردان آمادگی و امنیت بیشتری فراهم کنند.

Map navigation in mountaineering

10- تجهیزات آشپزی برای کوهنوردی

برای اینکه بتوانید در سفر آشپزی کنید، نیاز به تجهیزات آشپزی دارید. این وسایل بسته به نوع مواد غذایی شما و سختی مسیرتان میتواند، تغییر کند. در ابتدا لازم است تا مواد اولیه مثل آب و مواد غذایی که بتوان از آنها در کوهنوردی استفاده کرد را همراه داشته باشید و بعد با توجه به آنها تجهیزات آشپزی بردارید.

Mountaineers cooking pancakes

اگر منطقه که به آن سفر میکنید دریاچه و یا رودخانه نزدیک خود دارد و یا منطقه برفی است، نیاز به برداشتن آب نخواهید داشت. اما اگر از این موضوع مطمئن نیستید، حتما ظرفی آب آشامیدنی با خود داشته باشید.

خوراکی هایی که میتواند در حین کوهنوردی بدرد بخور باشد، باید بیشتر مواد غذایی باشند که در طول مدت طولانی فاسد نمیشوند. مثل آجیل و میوه خشک، مواردی که قندی هستند و به سرعت به شما انرژی میدهند مثل شکلات و آبنبات.

Cooking equipment for mountaineering

برخی از مواردی که میتواند در حین راهپیمایی به شما انرژی دهد را دم دست بگذارید و هر چند وقت یک بار مقداری از آنها را استفاده کنید. مواد غذایی که همراه دارید را طوری انتخاب کنید که احتمال خرابی و فاسد شدن آنها کم باشد و همچنین سالم و سلامت به بالای قله برسند.

مثلا برای بردن تخم مرغ از ظرف مخصوص نگهدارنده تخم مرغ استفاده کنید. اگر تجهیزات لازم مثل اجاق کوهنوردی و یا تابه آشپزی در طبیعت همراه دارید، میتواند از مواردی مثل گوشت و برنج هم استفاده کنید. اما اگر وقت و حوصله آشپزی را ندارید بهتر است غذاهای کنسروی را جایگزین آنها کنید.

Suitable cooking equipment for mountaineering

11- لوازم بهداشتی و نظافتی کوهنوردی

قطعا هر فردی در حین سفر نیاز به لوازم بهداشتی و شستشویی دارد. اگر هم که خانم باشد، این موضوع تشدید میشود. اگر منطقه سفرتان، دریاچه و رودخانه دارد، پس با خیال راحت فقط مقداری مواد شویند مثل مایع ظرفشویی، صابون و شامپو بردارید. اما اگر منطقه‌ای که به آن سفر میکنید کم آب است و یا حتی آبی ندارد.

Hygiene and cleaning supplies suitable for climbing

خرید لوازم بهداشتی سفر از کوه مان

لازم است تا حتما مقداری آب و مواد ضدعفونی هم همراهتان داشته باشید. برای ضدعفونی آب هم میتوانید از قرصهای ضدعفونی آب آشامیدنی تهیه و استفاده کنید. بقیه موارد هم بستگی به خود فرد دارد. مثل مسواک، ناخنگیر، دستمال الکلی و…

12- کمکهای اولیه و تجهیزات اورژانسی

حتما باید در کوله پشتی خود یک کیف کمکهای اولیه داشته باشید. نیازی نیست تا تجهیزات خیلی حرفه‌ای و پیچیده را داشته باشید، بلکه در حدی باشد که بتواند خود شما یا دوستتان را از خطرات احتمالی نجات دهد.

اگر بیماری خاصی دارید حتما داروی خود را همراه داشته باشید. مواردی مثل چسب زخم، فشارسنج، باند، گاز استریل، کیسه آب یخ، پنبه، الکل ضدعفونی و چند عدد آمپول برای تزریق ضروری هم جزو لازمه‌های یک کیف کمکهای اولیه است.

First aid and emergency equipment suitable for climbing

یکی از مواردی که میتواند کمک کننده باشد. کاغذی حاوی مشخصات فردی، گروه خونی و شماره تلفن نزدیکان شما است که باید همیشه دم دست باشد و هر فردی بتواند از آن کمک بگیرد برای نجات و امدادرسانی به شما.

سایر لوازم ضروری برای کوهنوردی

لازم به ذکر است که لیست ارائه شده در ادامه جامع نیست و به بسته به محلی که برای کوهنوردی انتخاب می‌کنید و زمان آن می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین توصیه می‌شود در صورت امکان برای تهیه وسایل با راهنمایان یا کوهنوردهای با تجربه نیز مشورت کنید.

All kinds of essential equipment for climbing

  • سوت: یکی از اجزای ضروری که باید همراه ببرید سوت است. شما باید برای علامت دادن در مواقع اضطراری سوتی داشته باشید که صدای آن از فاصله دور شنیده می‌شود و استفاده از آن نیز پیچیده نیست.

Suitable whistle for climbing

  • نقشه و قطب نما: فراموش نکنید که نقشه و قطب نما نیز برای پیمایش کوه همراه داشته باشید. بهتر است مدلی را انتخاب کنید که استفاده از آن ساده است و اگر که مسیر خود را گم کردید می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
  • چاقوی جیبی: توصیه می‌شود که یک چاقوی جیبی برای کارهایی مانند باز کردن بسته یا بریدن طناب همراه ببرید. چاقوی مناسبی انتخاب کنید که تیز و بادوام باشد و اندازه آن نیز کوچک باشد.

Pocket knife suitable for climbing

  • کرم ضد آفتاب: برای محافظت از پوست خود، زمانی که در حال کوهنوردی هستید بهتر است کرم ضد آفتاب همراه ببرید. می‌توانید از بسته‌های کوچک استفاده کنید که حمل و استفاده از آن‌ها راحت‌تر باشد.
  • چراغ قوه جیبی: چراغ‌های کوچک جیبی می‌توانند در تاریکی شب مورد استفاده قرار بگیرند. چراغ قوه‌های کوچکی انتخاب کنید که بتوانید در جیب خود قرار دهید و به راحتی به آن دسترسی داشته باشید.

Pocket flashlight for climbing

  • کبریت و فندک: بهتر است وسایلی مانند کبریت و فندک نیز همراه داشته باشید تا برای روشن کردن آتش یا اجاق از آن‌ها استفاده کنید.
  • غذای خشک: سعی کنید همواره مقداری غذای خشک و مقوی همراه داشته باشید تا به عنوان میان وعده یا غذای اصلی استفاده کنید.
غذا خشک انجمادی آف کوک کرانچ کیوی و موز

غذا خشک انجمادی آف کوک کرانچ کیوی و موز

  • فیلتر آب: اگر قصد کوهنوردی طولانی دارید، همراه داشتن فیلتر آب کمک می‌کند بتوانید از آبی که در طول مسیر پیدا می‌کنید استفاده کنید.

کلام آخر

آماده‌سازی اصولی و دقیق تجهیزات و وسایل لازم به شما کمک می‌کند تا از کوهنوردی بیشتر لذت ببرید. فراموش نکنید که قبل از شروع سفر، شرایط آب و هوایی را بررسی کنید تا از بروز هرگونه حادثه یا ناهماهنگی جلوگیری کنید. امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در این مقاله برای آماده شدن شما برای یک کوهنوردی هیجان‌انگیز مفید واقع شود.

به این محتوا امتیاز بده

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید

میانگین نظرات / 5. تعداد نظردهی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *