مطالب آموزشی کمپینگ

کمپینگ چیست و چه انواعی دارد؟ آشنایی با 12 مدل کمپ

tents with wooden chairs pathway front them glamping nature greenery around 1
()

کمپینگ چیست؟

کمپینگ یعنی یسری افراد پامیشن میرن خارج از منزل، تو طبیعت و نقاط بکر چادر میزنن و از طبیعت لذت میبرن تو یک جمله کمپ زدن یعنی همین.

لطفا وقتی اسم کمپ توی ذهنتون میاد اصلا فکر نکنید یک کار خیلی خارق العاده یا با کلاسه، اگر شما پاشی با خانواده بری پارک سر کوچتون و چند ساعت رو خوش بگزرونی و از طبیعت اونجا لذت ببری این یعنی کمپ زدن.

اگر دراز کشیدن زیر آسمان پرستاره کویر یا استراحت در چادری وسط دل جنگل تاریک برایتان جذاب و هیجان انگیز محسوب میشود پیشنهاد میکنم اصلا این مطلب را از دست ندهید.

در این مطلب به تاریخچه ی کمپ کردن در دنیا، انواع کمپ و توضیح آن و صفر تا صد برگزاری یک کمپینگ حرفه ای در دل طبیعت پرداختیم، همچنین توضیح دادیم چه ابزاری باید همراه داشته باشیم و چه کارهایی باعث لذت بیشتر برای ما خواهد شد.

camping

کمپینگ یعنی چی؟

اگر بخوایم خلاصه و مختصر بگیم میتونیم از ویکی پدیا کمک بگیریم

چادر زدن یا کمپینگ (به انگلیسی: Camping)، یک فعالیت تفریحی در فضای باز انتخابی است، به‌طور کلی، شرکت کننده یا شرکت کنندگان در چادر زدن با هدف ترک مناطق توسعه‌یافته به صرف گذراندن زمان‌های شادی‌ آفرین در بیرون از منزل به دامان طبیعت و نقاط بکر پناه می‌برند که در اصل هدف اصلی از آن تنها لذت بردن از طبیعت است.

کمپینگ یعنی یسری افراد پامیشن میرن خارج از منزل، تو طبیعت و نقاط بکر چادر میزنن و از طبیعت لذت میبرن تو یک جمله کمپ زدن یعنی همین. لطفا وقتی اسم کمپ توی ذهنتون میاد اصلا فکر نکنید یک کار خیلی خارق العاده یا با کلاسه، اگر شما پاشی با خانواده بری پارک سر کوچتون و چند ساعت رو خوش بگزرونی و از طبیعت اونجا لذت ببری این یعنی کمپ زدن.

حتما این نیست که مثلا بری وسط جنگل های آمازون با حرفه ای ترین تجهیزات سفر یک ماه زندگی کنی، که البته این هم یک نوع از کمپ هستش. کمپ کردن فقط به یک چادر و یک طبیعت خلاصه نمیشه، ممکنه با داشتن کوله، پیاده روی طولانی، قایقرانی، صخره نوردی، شکار و ماهیگیری در رودخانه همراه باشد که در ادامه بیشتر بهشون میپردازیم.

What is camping

باید اشاره کنیم کمپینگ فدراسیون مخصوص به خود را دارد، یک ورزش حرفه ای محسوب شده و حالت های مختلفی دارد. پس فقط به یک تفریح ساده ختم نمیشود.

تاریخچه کمپینگ در جهان

اگر بخوایم به خیلی عقب برگردیم که توی روزگاران قدیم مثلا 300 یا 400 سال پیش طبیعت جزوی از زندگی بشر بوده و بیشتر کار های روزمره زندگی در اون صورت میگرفته. ولی هر چی بیشتر انسان به سمت زندگی شهری و ربات گونه سوق پیدا کرد بیشتر کمبود طبیعت و آرامش بودن در اون رو احساس میکنیم.

میشه گفت اولین کسایی که تو دنیا کمپ کردن رو جا انداختن انگلیسی ها بودن، در سال های نزدیک به 1880 میلادی ورزش قایق رانی و گشت و گذار در رودخانه ها بسیار زیاد در بین مردم انگلستان محبوب بود و طرفدار داشت.

نکته جالب قضیه اینجاست که آن ها علاقه داشتند بعد از قایق سواری و ماهیگیری در رودخانه ها کنار ساحل بشینن و استراحت کنن که البته در اون زمان به علت تجهیزات پیچیده، سنگین و گرانی که کمپ زدن داشت فقط قشر خاصی از جامعه توانایی انجام اون رو داشتن.

History of camping in the world

یک مرد انگلیسی به نام توماس هیرام هولدینگ که در برخی مطالب به پدر کمپینگ دنیا ازش نام میبرن، با یسری اقدامات جالب و تاثیرگذار این موضوع را نقض کرد. این فرد با تجهیزات ساده و ارزان قیمت کمپ هایی را اجرا کرد، با گروهی از دوچرخه سواران به ایرلند سفر کرد و کمی بعد تجربیات خود را در همین موضع کتاب کرده و به چاپ رساند.

Thomas Hiram Holdings book on camping

در سال 1932 به صورت رسمی فدراسیون بین المللی کمپینگ راه اندازی شد و همچنان پابرجاست.

کمپینگ چه انواعی دارد ؟

به طور مفصل انواع مختلفی با کاربری های مختلف کمپ کردن داریم که در این مطلب سعی کردیم با توضیحات نسبتا کاملی به مهم ترین آن ها اشاره کنیم تا بیشتر با هر کدام آشنا شوید.

1- کمپ ماجراجویانه

این نوع با ترکیبی از مسابقه انجام میشود، گروهی برای رسیدن به مقصد با هم رقابت میکنند و در طول مسیر از چالش های مختلفی عبور میکنند، در طول روز پیش روی میکنند و در زمان تاریکی چادر زده و استراحت میکنند. البته تجهیزات کاربردی و لازم هم نیاز دارند.

Adventure camp

2- کمپ در مناطق کویری و خشک

این نوع بیشتر در مناطق خشک و کویری که بی آب و علف است برگزار میشود. افراد با یک ذخیره آب محدود کمپ زده و مدتی را در این مناطق طی میکنند. حتما این جمله را شنیده اید که میگویند کویر بی رحم است. اما اینطور نیست، سفر به کویر کمی اطلاعات و آگاهی نیاز دارد. شب های پر ستاره و سرد، روز های گرم و خشک و حشره های مرگبار برخی از ویژگی های کویر هستند.

Camp in desert and dry areas

کشور ما دارای طبیعت متنوع و جالب بوده که کویر های متعددی نیز شامل آن میشوند. مهم ترین کویر های ایران

  • مصر
  • ابوزید آباد
  • زردگاه
  • مرنجاب
  • لوت
  • ریگ جن
  • طبس
  • کاراکال
  • ورزنه

3- کمپ با (RV) اتوبوس مسافرتی

یکی از جذاب و گران ترین نوع کمپ است، در این حالت افراد با استفاده از ماشین هایی بسیار لوکس و مجهز به مسافرت میپردازند و به عنوان یک خانه کامل از خودرو استفاده میکنند.

این نوع خودرو ها با مدل ها و کاربری های مختلف به راحتی تخت خواب، تلویزیون، کولر، بخاری، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، میز ناهارخوری و هر چیزی که برای یک خانه کامل نیاز است را همراه خود دارند.

Camp with RV travel bus

برخی از آن ها به صورت یک اتومبیل کامل هستند با ابعادی مثل اتوبوس و برخی دیگر به صورت کاروان به ماشین شما وصل میشوند. قیمت یک کاروان معمولی از 300 میلیون تومان شروع میشود و با توجه به امکانات و ابعاد متغییر است.

یکی از راحت ترین حالت های سفر استفاده از rv ها است. زیرا شما هیچ دغدغه ای برای رزرو هتل و خوردن غذا و حمام کردن ندارید، فقط و فقط از طبیعت لذت میبرید و هر جا دلتان بخواهد می ایستید و استراحت میکنید.

4- کمپ پیاده روی

معمولا گروهی برگزار میشود و افراد کل مسیر خود را پیاده طی خواهند کرد، با هم راه میروند، با غذا میخورند و با هم استراحت میکنند. این حالت کمی چالشی است چون در طول مسیر ممکنه به آب، صخره، کوه و هر نوع طبیعتی برخورد کنند و عبور از این مسیر کمی سختی بیشتری دارد.

حتی ممکن است به صورت چالشی برگزار شود و آب و غذا به صورت روزانه و چند روز یکبار مصرف شود. بهتر است بدنی آماده و مقاوم داشته باشید تا داخل این کمپ ها شرکت کنید.

Hiking camp

5- کمپ قایقرانی

این نوع نیز در اغلب موارد گروهی انجام میشود و طی یک قایقرانی مسیری از یک دریاچه یا رودخانه را پشت سر خواهید گذاشت، یا با استفاده از تویوپ یا جلیقه های شناور خود را در مسیر رودخانه رها کرده و از هیجان مسیر لذت میبرید.

در مسیر توقف هایی انجام داده و کمپ میکنید. این نوع کمپ معمولا لازمه هایی مثل ابزار و تجهیزات ضدآب و قایق های کایاک یا پارویی دارد. و البته افرادی شجاع و نترس لازم دارد زیرا همیشه همان طوری که تصور میکنید پیش نخواهد رفت.

Sailing camp

6- کمپ لوکس و اشرافی

قدمت تاریخی دارد و به زمانی برمیگردد که آمریکایی ها و انگلیسی ها به کشور های ضعیف آفریقایی سفر میکردند و برای لذت بردن و اشرافی گری هزینه زیادی انجام میدادند.

در نوع خودش جالب خواهد بود، افراد از تجهیزات و لوازم بسیار لوکس در سفر خود استفاده میکنند که البته خیلی مرتبط با طبیعت گردی و لذت بردن از فضای باز نیست بلکه بیشتر برای به نمایش گذاشتن مال و ثروت به کار میرود.

Luxury camping

7- کمپ دوچرخه و موتور سواری

تصورش را بکنید، یک موتور سیکلت پر قدرت که از هر جاده ی سنگی، گلی و سربالایی عبور خواهد کرد. همچنین تمامی وسایل شما در آن جا گرفته. به همین ترتیب به دل جاده میزنید و سفر میکنید و لذت میبرید. هیجان و لذت خاص خودش را دارد.

قطعا چالش هایی را نیز برایتان به وجود خواهد آورد، از پنچری لاستیک تا رانندگی در هوای بارانی که البته برای کسی که عاشق موتور و موتور سواری باشد، همه این ها جذاب است.

Bike and motorcycle camp

میتوانید دوچرخه یا موتور هایی مخصوص تهیه کرده و به صورت کاملا مجهز به دل طبیعت رفته و مسیری را رکاب بزنید یا موتور سواری کنید. این نوع کمپ بسیار برای خود من هم لذت بخش است.

برای مثال 1 هفته مسیری را طی میکنی، طول روز را موتور سواری خواهی کرد و شب ها کمپ زده و از طبیعت لذت میبری. این نوع کمپینگ بیشتر به صورت 2 نفره یا گروهی از موتور سواران با هم انجام میگیرد.

8- کمپ تاریخی

اگر بدانید جایی که همین حالا زیر انداز خود را انداخته اید روزی محل قرار گیری تخت پادشاهی فلان فرمانروا بوده چه حسی پیدا خواهید کرد ؟! اگر به مکان هایی سفر کنید که جاذبه های دیدنی و گردشگری محسوب شوند، مثلا کاخی که 100 سال پیش دربار شاه بوده یا ساحلی که در آن جنگ جهانی رخ داده است.

Camping in historic areas

به این نوع کمپینگ ها تاریخی گفته میشود که با دیدن و قدم زدن از نزدیک، داستان هایی که از آن ها شنیده اید برایتان زنده میشود و میتواند بسیار جذاب و ماجراجویانه باشد. برای این نوع کمپینگ ها معمولا فردی به عنوان راهنمای گروه وجود دارد تا بیشتر اطلاعات آن منطقه و محل دیدنی را برای افراد بازگو کند.

9- کمپ دسته جمعی

اگر آدم اجتماعی هستید و دوست دارید با افراد جدید ارتباط بگیرید و وقت بگذرانید، میتوانید به راحتی با پیدا کردن دوستان جدید در طبیعت، کنار یکدیگر به صورت خانوادگی و دسته جمعی کمپ زده و لذت ببرید.

این نوع کمپ ها امروزه بیشتر توسط شرکت های گردشگری برگزار میشود، افرادی عمدتا غریبه که از قبل همدیگیر را نمیشناسند با ثبت نام در برنامه های تور گردی با یکدیگر به سفرهای مختلف کویر، جنگل و دریا میروند.

Group camping

10- کمپ بقا

بسیار سخت و دشوار البته برای کسی که فنونش را بلد نباشد. این نوع کمپ که شاید مستند هایی از آن در تلویزیون یا شبکه های اجتماعی هم دیده باشید به صورت برنامه ریزی شده و خیلی حرفه ای برگزار میشود.

فردی یا افرادی که آموزش های مخصوص به این کار را دیده اند با کمترین تجهیزات و ابزار در طبیعت شروع به حرکت میکنند و معمولا سخت ترین مکان ها را برای چالشی تر کردن قضیه انتخاب میکنند.

survival camp

البته چیزی که ما میبینیم جلوی دوربین است و معمولا گروه پشتیبانی و فیلم برداری نیز همراه فرد هستند. باید خودشان شکار کرده و غذا درست کنند، اگر زخمی شده یا آسیب دیدند با گیاهان و هر چیزی که دم دستشان است خود را مداوا کنند.

بدون هیچ آتش یا هیزمی آتش برپا کنند، بدون چادر و کسیه خواب برای خود سرپنا بسازند و در کل به صورت کاملا طبیعت گونه زندگی کنند. این کمپ به بقا معروف است و دشواری ها و چالش های خاص خودش را دارد.

11- کمپ شهری

کمی متفاوت اما جالب است. این نوع کمپ حالت هایی مثل اینکه شما به یک شهر یا کشور دیگر در حال سفر هستید و در بین راه شهرهایی را انتخاب کرده، در پارک یا اقامتگاه های آن ها سکونت پیدا میکنید. یا تظاهراتی علیه یک موضوع دارید و به صورت جمعی در یک محل سکونت پیدا میکنید، را شامل میشود.

Urban camp

12- کمپ زمستانی

از اسمش مشخص است. سرمای شدید زمستان در این کمپ رکن اصلی است. اغلب افراد برای برگزاری کمپینگ زمستانی به ارتفاعات و قله های کوهستانی و برفی صعود کرده و شب را در آن محل میگزرانند. واجب است بدانید که بدون تجهیزات، لباس و ابزار خاص نمیشود همچین کاری را انجام داد.

Winter camping

خوب حالا که با انواع کمپ آشنا شدید بهتر است بریم سراغ موضوعی مهم و اساسی

ملاحظات ایمنی کمپینگ

کمپینگ یک راه عالی برای ارتباط با طبیعت است. در صورتی که ملاحظات ایمنی را در نظر بگیرید می توانید تجربه امن و لذت بخشی داشته باشید. در ادامه برخی از مهمترین نکات ایمنی که باید به خاطر داشته باشید آورده شده است.

  • ایمنی آتش: فراموش نکنید هرگز نباید آتش را برای لحظه ای بدون مراقبت رها کنید و قبل از خروج از کمپ حتما از خاموش شدن کامل آن اطمینان حاصل کنید. در باد شدید یا در زیر درختان آتش درست نکنید. بهتر است جهت باد را در نظر بگیرید و آتش را از اجسام قابل اشتعال و درختچه ها دور نگه دارید. هرگز اقدام به سوزاندن زباله ها در آتش نکنید زیرا ممکن است بخارات سمی تولید کند.
  • ایمنی در برابر حیوانات: برای نزدیک شدن و غذا دادن به حیوانات تلاش نکنید. خطرات احتمالی مانند کنه یا نیش حشرات را در نظر بگیرید و برای مقابله با آن آماده باشید. فاصله ایمن خود را با حیوانات رعایت کنید و از تماس چشمی با حیواناتی مانند خرس و مار اجتناب کنید. در صورتی که با حیوانات خطرناکی روبرو شدید توصیه می شود به آرامی بدون اینکه به حیوان پشت کنید از محل دور شوید.
  • تهیه غذا: بهتر است هنگام پخت و پز و استفاده از آتش، یک سطل آب یا کپسول آتش نشانی در نزدیکی خود داشته باشید. مواد غذایی را بدون مراقبت رها نکنید و برای جلوگیری از تجمع و تهاجم حیوانات وحشی، غذا و زباله ها را به صورت ایمن نگهداری کنید.
  • آب و هوا: همیشه پیش بینی های آب و هوا را قبل از کمپینگ بررسی کنید و به مناطقی که باد شدید یا هشدار های سیل وجود دارد نزدیک نشوید. فراموش نکنید باید برای تغییرات ناگهانی و غیرمنتظره آب و هوا آماده باشید. مطمئن شوید که محل کمپینگ شما زیر یک صخره سنگی نیست و نزدیک به مناطق سیلابی و رودخانه قرار ندارد.
  • ابزار و تجهیزات: وسایل نگهداری مواد غذایی و ابزار های پخت و پز را قبل از استفاده بررسی کنید. بهتر است استفاده از تجهیزات را پیش از سفر خود تمرین کنید و ضمن اطمینان از سلامت آن ها، از نحوه کار آن ها نیز آگاه شوید.
  • امنیت شخصی: حتما به دیگران در مورد جایی که می روید و زمانی که بازمیگردید اطلاع دهید. اقدامات بهداشتی را در هر شرایطی رعایت کنید، به میزان کافی آب بنوشید و از حشرات دور بمانید. همیشه جعبه کمک های اولیه همراه خود ببرید و سعی کنید نحوه استفاده از آن را یاد بگیرید.

ایده های جالب برای یک کمپینگ خاطره انگیز

کمپینگ فرصت خوبی برای ماجراجویی، آرامش یا ترکیبی از هر دو آن ها می باشد. شما می توانید با یک برنامه ریزی مناسب از زمان خود در طبیعت لذت ببرید. در ادامه برخی از فعالیت های محبوب کمپینگ آورده شده.

با این حال این موارد تنها چند مورد از ایده هایی است که می تواند به شما کم کند از کمپینگ نهایت استفاده را ببرید. شما می توانید با خلاقیت خود، ماجراجویی های بسیاری را برنامه ریزی کنید تا کمپینگ خود را خاطره انگیز تر و معنادار تر کنید.

  • رصد ستارگان: تماشای ستارگان می تواند تجربه ای متفاوت و شگفت انگیز باشد. اگر به منطقه ای دورافتاده با آلودگی نور کم می روید، نباید تماشای آسمان شب را از دست بدهید. یک تلسکوپ یا دوربین دوچشمی همراه ببرید و از تماشای ستارگان، سیارات و اجرام آسمانی لذت ببرید!

Camping stargazing

  • مدیتیشن: کمپینگ و سفر به طبیعت فرصت خوبی برای تمرکز بر درون است. شما میتوانید در کنار آتش یا رودخانه بنشینید و ضمن ارتباط با طبیعت، برای تمرکز حواس و مدیتیشن تلاش کنید.
  • موسیقی در طبیعت: همراه داشتن یک بلندگو یا ساز می تواند کمپینگ شما را سرگرم کننده تر کند. می توانید آواز بخوانید یا به موسیقی گوش دهید. شاید ایده بدی نباشد که یک لیست پخش مخصوص برای کمپینگ خود آماده کنید.
  • هنر : اگر به هنر علاقه دارید می تواند تعدادی ابزار هنری همرا ببرید و با الهام از طبیعت، یک منظره نقاشی کرده یا با استفاده از مواد طبیعی کلاژ درست کنید. پروژه های هنری در طبیعت می توانند به شما احساس خیلی بهتری بدهند و شما را سرگرم کنند.
  • پیاده روی: شما می توانید به کاوش در طبیعت بپردازید و یک سفر کوتاه با کوله پشتی را تجربه کنید. همراه با دوستان خود یا تنهایی در فضای باز قدم بزنید و استرس زندگی پر مشغله را رها کنید.
  • ماهیگیری: اگر به مناطقی که دریاچه، برکه یا رودخانه دارد سفر کنید می توانید برای استراحت، لذت بردن از طبیعت و تهیه یک شام متفاوت، ماهیگیری را امتحان کنید.

Camping fishing

  • آشپزی: آشپزی روی آتش از بخش های ضروری هر کمپینگ است. می توانید مارشمالو برشته کنید، سیب زمینی داخل آتش قرار دهید یا سبزیجات و گوشت کباب کنید.
  • تماشای پرندگان: با همراه داشتن یک دوربین دوچشمی می توانید پرندگان منطقه را تماشا کنید.
  • تفریحات آبی: اگر در کنار دریاچه کمپینگ می کنید می توانید فعالیت های آبی را نیز در برنامه خود قرار دهید.
  • عکاسی: شما می توانید با یک دوربین عکاسی یا حتی با دوربین گوشی خود، عکاسی در طبیعت را امتحان کنید و سعی کنید که غروب یا طلوع خورشید را ثبت کنید.

چه ابزار و تجهیزاتی برای کمپینگ لازم است ؟

این سوال بسیار کلی و از پایه غلط است. زیرا بحث تجهیزات کاملا موردی و بسته به نوع نیاز شماست. فردی که میخواهد کمپ زمستانی انجام دهد، لباس های گرم، چادر، کیسه خواب و تجهیزات گرمایشی مخصوص لازم دارد.

فردی که میخواهد تعطیلات آخر هفته خود را در طبیعتی نزدیک محل سکونتش بگذراند وسایلی برای آشپزی در سفر، زیرانداز و صندلی مناسب لازم دارد. پس نمیشود یک نوع تجهیزات نام برد و آن را به همه تعمیم داد.

What tools and equipment are needed for camping

تجهیزات ضروری

ابزار و تجهیزات ضروری برای کمپینگ به نوع کمپینگی که انجام می دهید بستگی دارد با این حال در ادامه برخی از رایج ترین ابزار هایی که برای کمپینگ نیاز دارید ذکر شده است:

  • چادر مسافرتی: شما باید مطمئن شوید که چادری مقاوم در برابر رطوبت دارید که به اندازه کافی برای شما بزرگ است.
  • کول باکس: برای خنک نگهداشتن مواد غذایی و نوشیدنی ها بهتر است کول باکس و یخ همراه داشته باشید.
  • اجاق: در صورتی که قصد ندارید روی آتش آشپزی کنید به یک اجاق مخصوص کمپینگ نیاز خواهید داشت.
  • کیسه خواب: باید یک کیسه خواب گرم و راحت برای خود در نظر داشته باشید.
  • جعبه کمک های اولیه: برای هر نوع کمپینگ باید لوازم پزشکی از جمله دستمال مرطوب های ضد عفونی کنند و مسکن همراه داشته باشید.
  • چراغ : چراغ برای روشنایی در کمپ ضروری است به ویژه اگر قصد دارید در مناطقی بدون برق کمپ بزنید.
  • اسپری دفع حشرات: برای دور نگهداشتن کنه، پشه و سایر حشرات با خود اسپری دافع حشرات داشته باشید.

Essential camping equipment

علاوه بر ابزار های ضرروی که ذکر شد، موارد نیز وجود دارد که می تواند تجربه سفر شما را بهبود دهد یا کمپینگ را راحت تر کند. در ادامه به برخی از این موارد اضافی اشاره می کنیم:

  • میز و صندلی کمپ: صندلی یا چهارپایه های مخصوص کمپ برای نشستن در اطراف آتش و استراحت مناسب هستند. شما میتوانید برای غذا خوردن یا بازی کردن از میز و صندلی کمپینگ استفاده کنید.
  • ظروف پخت و پز: تابه، قابلمه، چاقو و تخته و … برش برای پخت و پز در طبیعت ضروری هستند.
  • لوازم بهداشتی: صابون، خمیر دندان و دئودورانت برای رعایت بهداشت در کمپ ضروری اند.
  • سرگرمی: کتاب، بازی های تخته ای و لوازم طراحی می توانند برای سرگرم کردن شما در طبیعت مناسب باشند.
  • دوربین: قطعا همراه داشتن دوربین برای کمپینگ ضرورت ندارد ولی می تواند برای ثبت خاطرات و تجربیات شما مناسب باشد.

امیدواریم که این مطلب هم مثل مطالب آموزشی دیگر سایت کوه مان برایتان جذاب، مفید و کاربردی بوده باشد. خوشحال میشویم در قسمت نظرات با ما در تعامل باشید.

به این محتوا امتیاز بده

از ۱ تا ۵ امتیاز بدید

میانگین نظرات / 5. تعداد نظردهی:

1 دیدگاه در “کمپینگ چیست و چه انواعی دارد؟ آشنایی با 12 مدل کمپ

  1. hossein گفت:

    چه جالب، همچین کمپینگ های متنوعی داریم!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *